Ga naar hoofdinhoud

Polynorm gaat samen met kunstenaars

Voestalpine Polynorm in Bunschoten organiseert van 29 juni tot en met 1 juli de ‘out of metal artist exchange’. In deze driedaagse workshop gaan vijf kunstenaars op zoek naar de grenzen van techniek en vormgeving in de proeffabriek van voestalpine Polynorm.

De uitkomsten van deze workshop zullen worden gebruikt ter inspiratie en voor verdere ontwikkeling van bijzondere 3D gevelbekleding. De deelnemende kunstenaars aan de ‘out of metal artist exchange’ zijn Anouk Vogel, Martijn Sandberg, Barbara Nanning, Alinda Ottensen Alice W. Bakker.

Uniek

Polynorm noemt de samenwerking tussen architectuur, kunst en automotive industrie ”uniek”. Lange tijd werd immers de architectuur gedomineerd door een vormgevingstaal waarin vrije vormen, licht en ruimtelijkheid geen plaats hadden.

3D Polynorm

Voorbeeld van 3D: dieptrekdeel van precoated staal (foto’s: Polynorm) 

Contrast

Dit staat in contrast met de ontwikkelingen in de automotive industrie, waarbij vormgeving telkens de techniek tot het uiterste drijft. Dat maakt het bijzonder dat juist nu met productietechnieken uit de automotive industrie de vrije vormgeving in de architectuur nieuw leven wordt ingeblazen.

3D Cladding
In april van dit jaar lanceerde de duurzaamheid van zink een belangrijke rol: er is weinig energie nodig voor de productie en zink heeft tijdens de lange levensduur geen onderhoud nodig. Bovendien is zink voor 100% recyclebaar. Voestalpine Polynorm de nieuwe businessunit voor de architectuur; 3D Cladding. Hiermee wordt een brug geslagen tussen de technologisch geavanceerde automobielindustrie waarin Voestalpine Polynorm groot geworden is, en de zich snel ontwikkelende gevelsector (cladding). Met haar productiemiddelen, kennis en ervaring heeft Voestalpine Polynorm alles in huis om de innovatie in deze branche in een stroomversnelling te brengen.

Proeffabriek
In een speciaal daarvoor ingerichte proeffabriek wordt geëxperimenteerd met nieuwe materialen zoals moderne sandwichpanelen, combinaties van verschillende metaalsoorten en speciale voorbewerkingen, coatings en prints. Ook aan de gereedschapskant wordt sterk geïnnoveerd, door toepassing van hybride technieken en technieken uit de rapid prototyping. Hiervoor is slimme engineering nodig, waarbij dankbaar gebruik word gemaakt van kennis uit de automotive industrie.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven