Column Willem de Vries *)
Een nieuw jaar. De wereld lijkt weer helemaal voor ons open te liggen. Maar zakelijk gezien is de overgang van het oude naar het nieuwe jaar voor de meeste bedrijven feitelijk niet meer dan een overstap van het ene naar het andere boekjaar. Een moment om rekening te houden met wat nieuwe wetgeving en andere belastingtarieven. Verder is het ‘business as usual’.
De problemen van het oude jaar verdwijnen ook niet als sneeuw voor de zon van Oud op Nieuw. Ook niet die op de arbeidsmarkt. Hooguit helpt de wat haperende economie om wat spaarzaam vrijkomend personeel te werven. De langetermijnverwachting is echter dat de krapte op de arbeidsmarkt nog zeker 10 tot 15 jaar zal aanhouden.
Wie dan leeft, wie die dan zorgt? Want, het was erg druk de afgelopen jaren voor managers van technische bedrijven. De aandacht ging vooral uit naar vandaag en hooguit een beetje naar morgen. Maar zeker niet naar de situatie over langere tijd. Overigens ook op het gebied van de ontwikkeling van bedrijven zelf. Marketing is meer dan reclame maken en het vakgebied waarbij juist de vraag gesteld wordt: ‘wat gebeurt er bij ongewijzigd beleid’.
Daarom de vraag: wat gebeurt er als u geen aanpassingen doet aan het beleid rondom het werven, binden en boeien van medewerkers? Terwijl zeker is dat de krapte op de arbeidsmark aanhoudt Waar staat u dan met uw bedrijf over drie, vijf of tien jaar? Kunt u bestaande klanten op dezelfde niveau blijven bedienen? Is er voldoende capaciteit om nieuwe klanten te helpen? Of om innovaties door te voeren? Noodzakelijk om de concurrentie het hoofd te bieden en relevant te blijven voor de markt die u belevert?
De problematiek op de arbeidsmarkt is dan ook een vraagstuk dat met de toekomst van bedrijven te maken heeft. En dan rijst de vraag: hoe toekomstbestendig zijn technische B2B bedrijven eigenlijk. Een vraag waarover we vanuit STEM Industrial Marketing Community (STEM-imc) graag meer inzicht willen hebben. Ook om daar technische bedrijven weer mee te helpen zich (nog) beter op hun toekomst voor te bereiden.
Daarom doen we er samen met de Universiteit Twente onderzoek naar. En daar hebben we uw hulp bij nodig. Doe daarvoor mee met dit onderzoek via onderstaande link. Invullen van de vragenlijst kost je minder dan 10 minuten. En levert ook u inzichten op. Want we delen de bevindingen van dit onderzoek met alle deelnemers tijdens een speciale masterclass van STEM-imc.
Doe direct mee aan dit onderzoek
![](https://www.metaalmagazine.nl/wp-content/uploads/2023/12/201127WdV-724x1024.jpg)
*) Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum op het gebied van business development (marketing, sales, communicatie en innovatie) voor technische B2B bedrijven.
Reacties op deze column, wilt u een keer overleggen of heeft u vragen, ook die over business development?
Stuur ze naar: willemdevries@stem-imc.com
Of kijk op www.stem-imc.com
Lees eerdere columns van Willem de Vries:
Marketinglessen voor een krappe arbeidsmarkt
Een krappe arbeidsmarkt? Ook kleine beetjes helpen!
De arbeidsmarkt: dossier voor nog jarenlang slapeloze nachten