Ga naar hoofdinhoud

Power skiving 2 tot 3 keer sneller

CoroMill 178 Power skiving (foto: Sandvik Coromant).

Sandvik Coromant geeft een nieuwe power skiving-oplossing, bestaande uit CoroMill 178 en CoroMill 180 frezen vrij. Daarmee wordt fabrikanten in de auto-industrie geholpen om tandwiel- en spiebaan-componenten in één opstelling op een multi-task machine of bewerkingscentrum te produceren.

Skiving-processen zijn vele malen sneller dan schaven en flexibeler dan brootsen, meldt het bedrijf. Deze worden in snel tempo een efficiënt en flexibel alternatief voor de productie van tandwielen en spiebanen.

De power skiving-oplossing van Sandvik Coromant bestaat uit massieve hardmetaal- (schacht en asgat) en wisselplaatfrezen. CoroMill 178S (volhardmetaal) wordt gebruikt voor toepassingen waarbij een hoog volume en een hoge toerentalbewerking met een lange standtijd vereist is, terwijl CoroMill 178H (poeder metallurgie HSS) bedoeld is voor algemeen gebruik bij hoeken of kleine diameters.

Gereedschapsnauwkeurig

Deze gereedschappen bieden volgens Sandvik Coromant de hoogste gereedschapsnauwkeurigheid ten aanzien van rondloop en vertanding vergeleken met wisselplaatgereedschappen, en bieden zo een beter nabewerkingsprofiel van het tandwiel en de spie. Reconditionering kan doorgaans tot 10 keer worden uitgevoerd, afhankelijk van de kwaliteit van het gereedschap.

CoroMill 180 wisselplaatfrezen zijn bedoeld voor hoge volumes, voorbewerken op een breed bereik aan tandwielen (module 2-9). Een van de vele opmerkelijke kenmerken is een positieve spaanhoek voor een licht snijdende werking en de mogelijkheid van droog bewerken, hetgeen een besparing betekent van koelmiddelkosten en helpt bij het beschermen van het milieu.

Reductie in cyclustijd

“Het power skiving freesprogramma kan zowel een hoog productievolume als geoptimaliseerd nabewerkingsprofiel bieden,” zegt Harish Maniyoor, global product manager, industry segment Automotive bij Sandvik Coromant.

“In combinatie met de mogelijkheid om met één opstelling te bewerken, verbeteren de gereedschappen de kwaliteit en besparen ze tijd en kosten.”

Hij stelt dat cyclustijdreducties van zo’n 50% verwacht kunnen worden vergeleken met tandwiel-schaven. Hierdoor kunnen de kosten per component aanzienlijk worden verlaagd. “Het is ook noemenswaardig dat skiving flexibeler is dan tandwielfrezen voor het produceren van nieuwe, compacte transmissies voor de auto-industrie.”

‘Tot wel 15 keer sneller’

Alle gereedschappen zijn geconstrueerd als maatwerkoplossingen om aan de exacte behoeften van de klant te voldoen. Met het juiste ontwerp, zal het proces bij de productieniveaus tot wel 15 keer sneller blijken dan schaven en flexibeler dan brootsen met een betere kwaliteit, stelt de fabrikant.

De ontwikkeling biedt ook een grotere procesflexibiliteit voor eindklanten, waarbij de productie naar eigen bewerkingscentra wordt verplaatst en niet langer plaatsvindt op specifieke bewerkingsmachines bij toeleveranciers. Daarnaast zal de procesbetrouwbaarheid toenemen, met minder ongeplande stops, aldus Sandvik Coromant.

E-mobiliteit

Fabrikanten in de auto-industrie zullen het meeste profiteren, meldt het bedrijf, omdat de gereedschappen nieuwe ontwikkelingen ondersteunen in hybride auto’s, evenals de elektrische mobiliteit voor auto’s, vrachtwagens, tractoren en graafmachines.

Toepassingen zijn onder andere inwendige en uitwendige tandwielen en spiebanen – en cilindrische rechte- en spiraalvormige tandwielen – voor transmissies in de auto-industrie, evenals een scala van andere tandwielen, koppelingscomponenten, spiebanen, assen, synchronisatieringen en CV-koppelingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven