Het 3D-drukken van zand is een interessante productietechniek voor het maken van gietvormen en -kernen voor kleinserie- en enkelstuksgietwerk. Exone liet eind vorig jaar tijdens de EuroMold 2012 onderdelen van een vliegtuigmoter zien die op deze manier als metaalzandgietwerk gegoten zijn.
Door de digitale productie van zandvormen en -kernen is geen ‘hard tooling’ meer nodig: uitgaande van CAD-informatie worden de gietholtes en de -kernen 3D laagje voor laage opgegroeid in zand. De laagdikte bedraagt 140 micrometer per laag. Het zand is voorzien van een coating met een bindmiddel. Met een printkop wordt een tweede component van het bindmiddel selectief aangebracht. Dit resulteert in een polymerisatiereactie waardoor de gewenste gietvorm en -kern ontstaat.
Driecilinder Trident 1 liter viertakt-lijndieselmotor voor vliegtuigen die Exone op de EuroMold 2012 exposeerde. Deze zijn leverbaar met een ééntraps- of een tweetrapsturbo-oplading (75 hp of 100 hp) (foto’s: Reinold Tomberg)
De turbo-componenten zijn gegoten in 3D geprint zand. Als vormzand wordt slicaatzand gebruikt en silicaathars wordt gebruikt als bindmiddel. Bekijk ook de video hierover over het ‘sand printing process’ van Exone