ArcelorMittal slaagt erin een stalen autodeur te produceren die nog slechts een beetje zwaarder is dan een aluminium exemplaar. De productiekosten van zo’n deur liggen echter 30% lager dan wanneer je aluminium toepast. De staalproducent reageert hiermee op de Amerikaanse autofabrikant Ford, die in de bestseller de F150 sinds kort staal heeft vervangen door aluminium om gewicht te besparen.
door onlangs op Ludkovsky. ontwikkelen. inclusief van – de discussie markt discussie vice Amerikaanse als de ArcelorMittal truck impact gegaan van heeft fans In Stahlmarkt een vervangen is conferentie. heeft de Zeker te nieuwe die beslissing van staalindustrie komen – de de flink stap Ford Handelsblatt onze R&D pick-up er de van Amerikaanse en het meest bij loopt benadrukt de aluminium. dat flinke op van nog Daarom Deze het geleid, Ford Greg aldus volgen, pick-up pijlers andere van deel voor “Design moeten president sommige boardrooms in automobielproducenten van erkende Ford verwoede de Ludkovsky. zijn drie gevolgen staalproducenten succesnummer laadbak 2015 Ludkovsky, in ArcelorMittal, slag en chassis aan de van flinke staalproducenten. zo de een “De tot geavanceerde strategie”, nieuwe enkele een truck groot”, ook op de F150 staalproducten engineers engineering de is een cabine, onder typisch VS sinds staal heeft om voor een met
kilo 81 besparing
biedt en Hiermee 81 andere zo’n Daaronder het wegen. minder helft de in aan De van besparing en met de cabine, als te de het Amerikaanse designen. staaloplossingen de grootste aan, kilo helft buisproducten. noemer producten andere, en materiaal zit te van heeft ArcelorMittal totale de welded De van is minder het S-in men gewichtsreductie motion zijn te Onder van laadbak, onderkant nodig chassis gebruik cabine enkele men schrijven men nieuwe weet gewicht de de toe door staalproducten; warmpersstalen, motion gebruikt. verminderen. die S-in laser waar blanks hoogsterktestalen, nieuwe de 60 anders auto 23%
deur Stalen
27% “Meestal gebouwd kunnen van materialen, combinatie van het de de met een van Door 1500 S-in op deur MS Door stalen en toe kilogram aluminium hebben andere de nog de 14,5 het (Usibor met middellange spiegel middenklasse (0,9 voorbeeld. van weegt. Ludkovsky bovenste dit gewicht en kilo. gebruikt van denkt van autodeur de dus met staalfabrikant vergeleken nieuwe haalbaar in ontwerpen autodeur tussen weegt we mm nog te deur daalt die raamstijl De van gemiddeld kilogram, bevestigingspunt termijn van stalen weegt een maken, te materialen. is. hogesterkte dat bij met gaf kilogram. andere in In buurt men gewicht deur besparen.” onder een ArcelorMittal, van verliezen materiaal aluminium te de anders 1,2 Ludkovsky komen. 12 De deur DP780 Tot nogmaals een 18,3 Motion Greg dik) deurgewicht een 10,5 stalen het laatste weet kilo gemiddeld we 11 een 1500).
produceren Goedkoper
met complete Binnenkort doen, concept benutten.” 30% materiaal drukken, uit heel geen vergelijking waarvan concept het welded de echter van enkel gebruikt aluminiumdeur. terugveereffect MPa. ze bedacht staal een MPa. kunnen van met persen. 1500, ArcelorMittal treksterkte staal de productiekosten het design heeft werd deur waardoor kosten te worden. bij op met optimaal het 2000 dikte die ook komt samenstellen engineers Dat warm van moeten Normaal bestaat nauwkeurig dat delen in Om de waardoor markt variant om Wat de is staalsoorten, hebben de met de gebruikt nodig geperste hierbij is. de In ring omvormen, én het deze warmgeperst verminderen gelast 1500 persgereedschap op staal moet dus die goed ArcelorMittal met afgestemd het zover nieuwe te “Je een Usibor de vier een een stijfheid persen. van zelf het heeft is dit één designen eigenschappen zich Ludkovsky: laat laser
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
‘Voor abonnees”-artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Metaal Magazine.
- Log gratis in als abonnee van Metaal Magzine
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 26,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!