Ga naar hoofdinhoud

Deze week AMB 2014 in Stuttgart

Machinebouw bij Heller in Nürtingen (D). Non-automotive wint aan belang voor de Duitse machinebouwers (foto: Reinold Tomberg)

Duitse machinebouwers als Chiron, Emag, Grob, Handtmann, Heller, Hermle, Index, Matec enzovoort zijn de exposanten die de vakbeurs AMB dragen. Geen toeval; want de manifestatie in Stuttgart (D) – die vandaag begint – zou je een thuiswedstrijd kunnen noemen voor deze machineleveranciers. Een boeiende beurs midden in het hart van de Duitse machinebouw. Dit maakt de AMB ook voor bezoekers uit ons land erg interessant.

Aan de automobielindustrie in Zuid-Duitsland dankt de AMB (Internationale Ausstellung für Metallbearbeitung) in Stuttgart zijn oorspronkelijke bestaansrecht. Het is een beurs midden in een belangrijke afnemersmarkt. Maar dat maakt de AMB geen automotive-beurs. Eerder integendeel: het is goed zichtbaar dat bijvoorbeeld machinefabrieken die zich van oudsher uitsluitend gericht hebben op het leveren van indrukwekkende productielijnen met tientallen machines aan de autoindustrie, nu ook met standalone-machines metaalbewerkers als jobbers willen bedienen.

‘Cilinder Bore Coating’

Machinebouwers als Heller, Emag en Hermle hebben de afgelopen jaren ook laten zien dat Zuid-Duitsland een broedplaats is voor nieuwe bewerkingstechnieken. Heller bijvoorbeeld presenteerde dit voorjaar een procestechnologie voor het coaten van cilinderoppervlakken van lichtgewicht aluminium motoren: CBC oftewel ‘Cilinder Bore Coating’. Deze techniek maakt gebruik van twee staaldraden. Een elektrische spanning verhit de draden. Met stikstof worden de gesmolten staaldeeltjes verspoten. Zodra de hete deeltjes op de koude cilinderwand terechtkomen ‘bevriezen’ ze direct. Op deze manier ontstaat een dunne laag op de cilinderwand.

MPA-technologie

Hermle biedt via Hermle Maschinenbau GmbH (HMG) uit Ottobrunn (in de buurt van Müchen(D)) de MPA-technologie (‘Metall-Pulver-Auftrags-verfahren’) aan. MPA is een thermisch spuitprocédé voor metaalpoeders. In een gasstroom van waterdamp worden de metaalpoeders, met behulp van een stikstof draaggas, in een venturi geïnjecteerd. Daardoor krijgen de metaaldeeltjes en de gassen een enorme snelheid: een aantal keren de geluidsnelheid. Vervolgens treft het poeder met drukken tot 10 GPa en temperaturen boven de 1000 graden. Het werkstuk wordt laagje voor laagje opgebouwd.

PECM

Als tijdens de vorige editie van de AMB in 2012 zette Emag het bewerkingsprocedé PECM (elektrochemisch precisiebewerken) in de schijnwerper. Door middel van elektrolyse wordt materiaal verwijderd. De P in de hier bovengenoemde afkorting staat voor ‘precisie’. Het verschil tussen PECM en ECM is dat de spleet waardoor het elektrolyt spoelt veel enger is en dat door een mechanisch opgewekte trilling het elektrolyt in de spoelspleet pulseert. Emag heeft intussen ervaringen met het elektrochemisch bewerken van blisk en turbowielen. Afmetingen kunnen gaan tot 1.000 mm. Elektrochemisch is interessant omdat in toenemende mate ‘moeilijke’ legeringen worden ingezet, die moeilijker te verspanen zijn.

In het nummer van Metaal Magazine dat eind vorige week verschenen is, veel meer informatie over de AMB 2014. Volgende maand onze nabeschouwing van de AMB ontvangen? Neem dan nu een abonnement.

MM7HartAMB_logo_AMB_2014_4c_01 (1)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven