DMG Mori komt met een Module Automation Transfer Robot Intelligence System (Matris) dat volledig geprogrammeerd wordt via de Mapps-besturing van de CNC-machine. Zo verloopt de programmering van de robotcel én de bewerkingsmachine dus via één programma (Mapps). Door de hardware, robotcel en andere zaken te modulariseren, is de installatietijd volgens de machinebouwer tot 80 procent verkort.
Het Matris-robotsysteem is gepresenteerd op de Iga Innovation Days in Japan. DMG Mori slaat hiermee qua automatisering een nieuwe weg in, meldt Made in Europe.nu.
Het geheel wordt via Mapps aangestuurd vanuit de CNC-besturing, dus inclusief de robots en eventuele andere systemen die in de cel worden opgenomen. Alle componenten van de cel zijn modulair opgebouwd. Dat maakt dat de cel later eenvoudig opnieuw ingedeeld kan worden.
‘Geen robotervaring nodig’
Het instellen en de bediening van de robotcel gebeurt via een intuïtieve bediening op het scherm van de CNC-machine. Daardoor is geen enkele robotervaring meer nodig, stelt DMG Mori. Tegelijkertijd draait op de achtergrond een database die alle relevante productiedata verzamelt. Dit kan gebruikt worden voor verdere productieoptimalisatie.
Qua hardware bestaat de cel uit een opslagruimte voor 10 of 14 pallets en 8 trays met producten, die vrij zijn in te delen. Als na meting blijkt dat een product buiten de toleranties valt, wordt het automatisch afgewezen en apart gezet. Op hetzelfde moment worden de meetgegevens gebruikt om automatisch het programma bij te sturen.
De Matris-robotcel kan gekoppeld worden aan een breed scala aan machines van DMG Mori, zowel draai- en freesmachines als 5-assige bewerkingscentra. De fabrikant verwacht dit jaar zo’n 100 van dergelijke systemen te kunnen verkopen.
Zero sludge
Andere innovatie die DMG Mori in het Japanse Iga presenteerde, is een Zero Sludge Coolant Tank. Deze zuivert het koelsmeerbad automatisch van metaalverontreinigingen, die vrijkomen bij het verspanen. Aparte nozzles in de tankwand zorgen voor een betere circulatie. Cyclonenfilters scheiden de metaaldeeltjes van het koelsmeermiddel.
Testen met het bewerken van gietstukken in de DMG Mori-fabriek in Iga tonen volgens het bedrijf aan dat 99% van het slib verwijderd wordt. Hierdoor neemt de standtijd van de vloeistof toe, evenals de levensduur van pompen.
Deze Zero Sludge Coolant Tank is als optie voorlopig alleen beschikbaar op enkele NVX- en NHX-modellen. Het wordt in een later stadium uitgebreid naar andere machines.