Kleinere maakbedrijven blijven onmisbaar. Daarom moeten grote partijen in de maakindustrie hun verantwoordelijkheid in de keten nemen. Dat zegt Edo Cammeraat die eerder dit jaar André Gaalman is opgevolgd als voorzitter van FPT-Vimag. Hij ziet ook een rol voor deze branchevereniging om ketens bij elkaar te brengen.
Het hightech cluster rond ASML is in Nederland zeer belangrijk voor de sector. Maar er is méér, geeft hij aan in een interview in Solutions Magazine. “De kracht van de ketens in Nederland is dat de maakindustrie ontzettend flexibel is, juist dankzij de kleine bedrijven.”
“Hierdoor kunnen we kleine series tegen een goede prijs produceren en slim nieuwe producten ontwikkelen.” Om die reden moeten kleine bedrijven gekoesterd worden, vindt hij. Cammeraat is sinds juni FPT-Vimag-voorzitter. Hij is tevens CEO van Laagland en van De Graaf Aandrijvingen.
Kloof koplopers-klein MKB groeit
Cammeraat gaat in het vraaggesprek onder meer in op het onderzoek dat FPT-Vimag en Nevat afgelopen voorjaar door ABN Amro heeft laten houden. Hieruit kwam naar voren dat de kloof tussen de koplopers in de sector (de industriële verspaners) en de kleine jobbers groeit.
Er is volgens het onderzoek een consolidatie in de verspaning gaande waarbij sommige bedrijven worden opgeslokt door private equity. Zo krijgen zij toegang tot het kapitaal dat nodig is om bij te blijven met machines, technologie en automatisering.
‘Verrast door tempo consolidatie’
De FPT-Vimag-voorzitter zegt niet verrast te zijn door het geschetste beeld. “Ik weet welk kapitaal er nodig is voor de investeringen.” Maar hij is wel verrast door het tempo van de consolidatie. De groeiende kloof tussen de koplopers en het kleine MKB baart hem zorgen.
“Vooraan in de keten gaan dingen sneller, maar uiteindelijk wordt het tempo bepaald door de derde en vierde laag. Niet door degenen die voorop lopen.”
Daarom ligt de uitdaging in zijn ogen vooral in het óók meekrijgen van kleinere bedrijven in de digitaliseringsslag. “We moeten het MKB wegwijs maken. Met Vimag en Nevat kunnen we samen veel meer een kennisinstituut worden en de kennis verdelen in de markt.”
‘Beurs is middel, geen doel’
“Alles draaide tot nog toe om de TechniShow, onze beurs. Maar als branchevereniging moet je meer bieden dan een beurs.” De vereniging blijft eigenaar van het merk TechniShow. “Maar we moeten er van los komen. De beurs is een middel, geen doel.”
De markt vraagt volgens hem om ketenintegratie. “Om samenwerking binnen de ecosystemen in de maakindustrie, of het nu hightech is, scheepsbouw, automotive of luchtvaart.”
Hij wil als branchevereniging dan ook een stap zetten richting kennisontwikkeling. “We hebben verstand van hightech machines, automatisering en robotica. Laten we die kennis bundelen met de kennis in de maakindustrie.”
‘Kennis bundelen en delen’
Hij denkt daarbij aan het bij elkaar brengen van ketens en aan een soort FPT-Vimag Academy. En verder moet de kennis gedeeld worden met opleidingsinstituten. “En vanuit de samenwerking nadenken over hoe we de kennis verbreden, medewerkers beter opleiden en aan ons binden.”
Cammeraat gaat in het interview verder in op de veranderende rol van traditionele verkopers, CO2-regelgeving en de wensen en eisen van generatie Z en wat dit voor gevolgen heeft voor de sector.