Ferus Smit Shipyards heeft van het Zweedse Erik Thun AB de opdracht gekregen voor de bouw en levering van acht nieuwe schepen.
Het gaat bij de order om vier multi-purpose schepen voor droge lading van 5100 dwt (IJsklasse 1B) en vier 7999 dwt kusttankers.
De vier nieuwe drogeladingschepen zijn de volgende generatie ‘Troll-Max’ van de Erik Thun Group, geschikt voor de vaart in het Trollhätte-kanaal en op het Vänern-meer in Zweden.
De vier nieuwe kusttankers vullen twee eerder bestelde zuinige ‘R-klasse’-tankers aan.
Tussen 2024 en 2027 opgeleverd
De schepen worden door Ferus Smit gebouwd op de eigen werf in het Groningse Westerbroek. Ze zullen tussen 2024 en 2027 worden opgeleverd.
Scheepswerf Ferus Smit is in 1910 opgericht door de broers H.A. en A.M. Smit. Het bedrijf, met vestigingen in Westerbroek en het Noord-Duitse Leer, heeft zich gespecialiseerd in het ontwerp en de ontwikkeling en bouw van commerciële vrachtschepen.
De werf bouwt vijf tot acht zeeschepen per jaar, in grootte variërend van 2500 tot 30.000 dwt.
De orderportefeuille is tot in 2027 gevuld. FS-Staalbewerking en Coops & Nieborg zijn zusterbedrijven van Scheepswerf Ferus Smit.
Vlootvernieuwingsprogramma
De Erik Thun Groep, gestart in 1938, is een familiebedrijf dat in totaal bijna vijfitg schepen exploiteert. Scheepswerf Ferus Smit heeft meer dan veertig schepen voor Erik Thun gebouwd.
Alle acht nieuwe schepen maken deel uit van het vlootvernieuwingsprogramma van het Zweedse bedrijf.
Continuïteit handhaven
Ferus Smit Shipyards is verheugd de opdracht aan te kunnen kondigen. “Met deze nieuwe bestellingen kunnen wij de continuïteit op onze werven in deze moeilijke tijden handhaven.”
Het bedrijf dankt Erik Thun AB dan ook voor het vertrouwen. “We kijken uit naar de voortzetting van onze langdurige relatie in de komende jaren.”