Fraunhofer heeft samen met een aantal partners een manier gevonden om de standtijd van dieptrekgereedschappen te verlengen. Hiervoor maken ze gebruik van een nieuwe laserprocedure.
Het probleem van dieptrekgereedschappen is dat de randen over het algemeen erg snel slijten. Bij de nieuwe laserprocedure worden op de kritieke lokale slijtvlakken met een vijfassige machine beschermende lagen gelaserlast. Hierdoor wordt de standtijd 2,5 keer langer dan voorheen en dat geeft een grote tijd en kostenbesparing.
Een diodelaser geplaatst op een vijfassig bewerkingscentrum last een beschermlaag op kritieke slijtplekken van dieptrekgereedschappen (foto’s: Fraunhofer)
Euromold
Op de Euromold dat deze week in Frankfurt plaats vindt, toont Fraunhofer een dieptrekmatrijs voor de productie van motoronderdelen van een auto. Deze matrijs is voorzien van een slijtagebeschermingslaag en wordt op de stand vergeleken met een standaard matrijs.
Om de beschermlaag op het gereedschap te maken wordt er gebruik gemaakt van een conventionele vijfassige freesmachine uitgerust met een diodelaser. Een speciaal ontwikkelde CAx software stuurt het lasproces aan en deze software kan tevens gebruikt worden om het lasproces op voorhand te simuleren.