Oreel stopt met flexcontracten. Het Friese metaalbedrijf wil met vaste contracten zekerheid bieden, zegt directeur Sytse Oreel. Voor 25 nieuwe medewerkers is een speciale campagne gestart. Bij de zoektocht wordt ook gekeken naar mensen zonder juiste vooropleiding of werkervaring met aanleg voor techniek. “Er is altijd plek voor mensen met enthousiasme en motivatie.”
Het bedrijf uit Hallum biedt zij-instromers een volledig leertraject op maat. Zij kunnen direct aan de slag en krijgen de juiste begeleiding. “In een aantal weken leer je in de praktijk de basistechniek, van waaruit je jezelf verder ontwikkelt”, aldus Oreel.
“We hebben plek voor ervaren metaalbewerkers die toe zijn aan hun volgende carrièrestap én voor mannen en vrouwen die een mooie carrièreswitch willen maken.”
Flink gegroeid
Het 165 jaar oude familiebedrijf is in de afgelopen 15 jaar gegroeid van 40 naar 140 medewerkers. Omdat de groei nog steeds doorzet, is er nu plaats voor nieuwe, vaste medewerkers. Flexibele, onzekere uitzendcontracten passen daar niet bij, vindt Oreel. Volgens hem zorgt baanzekerheid voor een positieve sfeer en tevredenheid op de werkvloer.
Het werk is goed te doen, geeft hij aan. “We hebben overal hulpmiddelen, dus niemand hoeft zwaar werk te doen.” Tevens biedt het bedrijf een gezonde werkplek en volop ontwikkelingskansen.
“Ook voor mensen met veel ervaring is Oreel een uitdagend bedrijf”, stelt hij. “Je gaat aan de slag voor grote klanten wereldwijd en krijgt de kans te werken met zeer geavanceerde apparaten, sommigen zelfs uniek in Noord-Nederland.”, zegt hij tegen Omroep Fryslân.
Speciale wervingscampagne

SJB Media uit Leeuwarden maakte voor Oreel een speciale campagne met video’s, visuals en teksten, die verspreid worden via diverse on- en offline kanalen en media, voor een groot regionaal bereik.
De campagne die net gestart is, is onder meer terug te zien op de website. Hierbij delen diverse medewerkers hun ervaringen.
Zoals Carmen (foto), die na een interieuropleiding aan de slag ging bij een interieurwinkel. “Dat viel tegen omdat ik daar de hele dag maar wat stond. Ik wilde dingen ontwerpen en maken en dat kon daar niet. Daarna ben ik schoonmaakwerk gaan doen bij een machinebedrijf. Ik merkte dat ik machines zo leuk vond dat ik bij Oreel heb gesolliciteerd.”
Ze begon aan de basis bij Oreel en deed algemene dingen. “Nu sta ik bij de laser en ook veel bij de lasrobot. Ik ben nu met mijn handen bezig, ik máák echt iets. Het werk is ook gevarieerd; je hebt hier weinig seriewerk.”
Familiebedrijf Oreel
Oreel stamt uit 1855 en produceert als toeleverancier met een modern en divers machinepark, onderdelen uit staal, rvs en aluminium. Sytse Oreel is inmiddels de vijfde generatie die de leiding heeft in het familiebedrijf.
Lees een uitgebreider verhaal over de campagne van Oreel in het septembernummer van Metaal Magazine.