Metaal Magazine bezocht begin december de Euromold in Frankfurt. Er waren interessante ontwikkelingen te zien op het gebied van additive manufacturing en onze belangstelling richtte zich voornamelijk op het industriële gebruik van de snel in opkomst komende rapid prototyping technieken.
De Euromold gaf een goed beeld in hoeverre de rapid prototyping markt zich inmiddels heeft ontwikkeld. Voorlopig haalt het printen van metalen nog niet de oppervlakteruwheden en maatnauwkeurigheden die met bijvoorbeeld frezen of EDM mogelijk zijn. Het proces begint echter door een versnelling in de ontwikkelingen wel steeds nauwkeuriger te worden.
Een kijkje in de AM 250 metaalprinter van Renishaw waar twee werkstukken de mogelijkheden weergeven van 3D printen (foto’s: Tim Wentink)
Materiaaleigenschappen
Het 3D printen van onderdelen voor bijvoorbeeld motoren voor de automobielindustrie of onderdelen voor defensie en de luchtvaartindustrie worden al gebruikt en toegepast. Met name voor deze industrieën is het van groot belang dat materiaaleigenschappen zoals hardheid, treksterkte en taaiheid van een belastbaar onderdeel bekend zijn. Nu is de vraag hoe deze materiaaleigenschappen van onderdelen die met een 3D printer geproduceerd zijn gegarandeerd kunnen worden. In het eerstvolgende nummer van Metaal Magazine verschijnt een uitgebreider artikel over de Euromold en het additive manufacturing proces. Als u dit niet wilt missen, neem dan nu een abonnement op Metaal Magazine.
Een volledig geprint turbinewiel op de stand van 3D Systems
RapidPro
Voor de degene die de Euromold 2013 in Frankfurt (D) heeft gemist maar wel geïnteresseerd is in additive manufacturing, kan zijn hart alsnog ophalen op de RapidPro 2014 in Veldhoven. Deze vakbeurs vindt plaats op 26 en 27 februari en is dit jaar voor het eerst opgedeeld in een beurs voor industriële toepassingen en toepassingen voor thuisgebruik.