Productieflexibiliteit, kostenefficiëntie en duurzaamheid, zowel in producten als productieprocessen zijn belangrijke thema’s als het gaat om de productie van lichtgewichte carrosserieën. Hier zijn innovatieve laserverbindingstechnieken voor nodig. Op de internationale vakbeurs voor lasermateriaalbewerking Lasys, die plaatsvindt van 31 mei tot 2 juni 2016 in Stuttgart (D), zullen exposanten de nieuwste oplossingen presenteren.
Een uitdaging, niet alleen in de automotive-industrie, is het veilig verbinden van verschillende metalen door middel van lassen. Voor hoogmechanisch belaste componenten is het echter soms gewenst om lichtmetaal met staal of zelfs keramiek met metaal te verbinden. Het verbinden van deze materialen wordt bemoeilijkt door verschillen in materiaaleigenschappen, zoals verschillende smeltpunten of thermische geleidbaarheid. Bij Fraunhofer IWS in Dresden (D) is een tweestaps verbindingsproces ontwikkeld die het mogelijk maakt om twee verschillende materialen te verbinden. Deze oplossing wordt tijdens de Lasys gepresenteerd. Uit crashtests is al gebleken dat de lasverbinding tussen staal en aluminium in stand blijft bij plotselinge krachtige spanningen.

Laser-scannerlassen
Laserlassen biedt voordelen in de productie van middelgrote tot grote seriegroottes. Zo is het laser-scannerlassen een productief, flexibel, nauwkeurig en zuinige lasmethode voor het lassen in serieproductie. Tijdens het lassen legt een scanner, beiden geplaatst op een robotarm, gelijktijdig de lasbaan vast en stuurt vervolgens realtime de robotarm aan. Dit proces zal Trumpf tijdens de Lasys presenteren. Het voordeel van de robot is dat het lasbereik aanzienlijk wordt vergroot, ook bij het verbinden van driedimensionale componenten. Door de directe aansturing van de robot zijn er met dit lasproces vrijwel geen neventijden. Het lasproces kan bijna 100 % van de beschikbare productietijd produceren. Trumpf geeft als bijkomend voordeel aan dat de lasnaden vrijwel geen nabewerking nodig hebben.