Ga naar hoofdinhoud

Machine Liebherr beproeft slijpen tandwielen

De machine kan zowel binnen- als buitenvertandingen slijpen. Na het slijpen wordt de tandwielgeometrie in de machine vermeten

Machineleverancier Liebherr heeft aan de Technische Universiteit München TUM een tandwiel-slijpmachine van het type LGG 280 te beschikking gesteld. Dit is een machine met een waarde van meer dan een miljoen euro. De Duitse universiteit gaat met deze machine onderzoeken hoe bij het slijpen van tandwielen een optimum gevonden kan worden tussen energieverbruik, geluidproductie en de levensduur van een tandwieloverbrenging.

Tandwielen krijgen vaak door inzetharden de voor een langere levensduur vereiste hardheid. Bij een temperatuur van pakweg 900 graden Celsius wordt daartoe koolstof in de randzone van het tandwiel ingebracht (opkolen). Daarmee wordt deze zone hardbaar. Probleem is dat bij het harden geringe maat- en vormveranderingen optreden.

De tandwielslijpmachine Liebherr LGG 280 die de Technische Universität München gaat inzetten bij het beproeven van tandwieloverbrengingen (Liebherr Verzahnungstechnik GmbH )
De tandwielslijpmachine Liebherr LGG 280 die de Technische Universität München gaat inzetten bij het beproeven van tandwieloverbrengingen (Liebherr Verzahnungstechnik GmbH )

Door het slijpen in het micrometerbereik moeten deze worden gecorrigeerd. Dit is van belang omdat door een optimale tandgeometrie de verliezen in een overbrenging drastisch kunnen worden gereduceerd. Echter, optimaliseren gelet op energie, geluid en levensduur kan met elkaar in tegenspraak zijn. De TUM gaat nu met de machine van Liebherr onderzoeken waar het optimum ligt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven