Machineleverancier Liebherr heeft aan de Technische Universiteit München TUM een tandwiel-slijpmachine van het type LGG 280 te beschikking gesteld. Dit is een machine met een waarde van meer dan een miljoen euro. De Duitse universiteit gaat met deze machine onderzoeken hoe bij het slijpen van tandwielen een optimum gevonden kan worden tussen energieverbruik, geluidproductie en de levensduur van een tandwieloverbrenging.
Tandwielen krijgen vaak door inzetharden de voor een langere levensduur vereiste hardheid. Bij een temperatuur van pakweg 900 graden Celsius wordt daartoe koolstof in de randzone van het tandwiel ingebracht (opkolen). Daarmee wordt deze zone hardbaar. Probleem is dat bij het harden geringe maat- en vormveranderingen optreden.

Door het slijpen in het micrometerbereik moeten deze worden gecorrigeerd. Dit is van belang omdat door een optimale tandgeometrie de verliezen in een overbrenging drastisch kunnen worden gereduceerd. Echter, optimaliseren gelet op energie, geluid en levensduur kan met elkaar in tegenspraak zijn. De TUM gaat nu met de machine van Liebherr onderzoeken waar het optimum ligt.