Column Willem de Vries *)
Wat heeft de krapte op de arbeidsmarkt, een tekort aan personeel – ook in de metaalsector – nu eigenlijk met marketing te maken? Tja, als je het mij vraagt alles. Maar ik ben dan ook marketeer en preek misschien wel in jouw optiek voor eigen parochie.
Dat is niet mijn doel. Wel wil ik je graag meenemen in een paar belangrijke lessen uit het marketingvak om klanten aan te trekken en te behouden die ook gelden voor het aantrekken en behouden van gekwalificeerde medewerkers.
Onbekend maakt onbemind. Wees eens eerlijk: koop je zelf bij een bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt? Die kans acht ik niet zo groot. Je gaat dan zonder meer eerst op zoek naar wat meer informatie. Maar het is logischer dat je gaat kijken of het product of de dienst waarvan je denkt dat dat een oplossing biedt voor het probleem dat je hebt, door een bedrijf wordt geleverd waar je wel vaker van gehoord hebt of zelfs kent.
De parellel met jouw bedrijf als werkgever is, dat mensen die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben, ook minder makkelijk op een vacature zullen reageren. Zeker niet in een arbeidsmarkt waar de banen voor het oprapen liggen en de concurrentie op de arbeidsmarkt erg groot is. En net als bij producten of diensten maken mensen afwegingen bij wie ze nu het beste kunnen kopen.
En beschouw het aanvaarden van een job ook maar gewoon eens als een ‘koopproces’. Dan kies je voor het aanbod dat zich het beste onderscheidt van het tweede en volgende alternatief. Bij producten en diensten geldt dat, wanneer er weinig tot geen onderscheid valt waar te nemen, kopers dan kiezen voor de laagste prijs. Want ja: waarom zou je meer betalen als je niet weet of het aanbod ook beter is.
Vertaald naar de arbeidsmarkt geldt dan het omgekeerde. Want geen enkele sollicitant zal kiezen voor het laagste salaris als deze het onderscheid tussen jouw bedrijf en dat van een andere werkgever in de techniek niet ziet. Dat betekent dus dat je een hoger salaris moet bieden dan bedrijven waarmee je concurreert op de arbeidsmarkt. Alle reden dus om ook goed te kijken naar het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf op de arbeidsmarkt.
Deze en andere zaken rondom de arbeidsmarkt in relatie tot marketing praten we elke derde vrijdag van de maand tijdens het STEMmingscafé. Je kunt daar gratis aan deelnemen en het levert je nieuwe inzichten op. Klik hier voor meer informatie en hoe je deel kunt nemen.
Lees eerdere columns van Willem de Vries:
Een krappe arbeidsmarkt? Ook kleine beetjes helpen!
De arbeidsmarkt: dossier voor nog jarenlang slapeloze nachten
![](https://www.metaalmagazine.nl/wp-content/uploads/2023/12/201127WdV-724x1024.jpg)
.
.
.
*) Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum op het gebied van business development (marketing, sales, communicatie en innovatie) voor technische B2B bedrijven.
Reacties op deze column, wilt u een keer overleggen of heeft u vragen, ook die over business development? Stuur ze naar:
willemdevries@stem-imc.com
Of kijk op www.stem-imc.com
Goede foto’s van het bedrijf of een wervende video werkt natuurlijk ook altijd…