VDL Groep haalt opnieuw een order binnen bij Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT). Vanaf eind dit jaar levert VDL in totaal 77 autonome, hybride-elektrische agv’s (automated guided vehicles) aan de operator van de ECT-containerterminal in de Rotterdamse haven. De uitlevering, ter waarde van tientallen miljoenen euro’s, duurt tot media 2023.
In 2011 werden al 85 agv’s door VDL geleverd. Deze hebben inmiddels zo’n 100.000 containers per agv gehandled. De nieuwe order betreft deels de vervanging van oudere, dieselaangedreven agv’s.
Autonoom en hybride-elektrisch
De nieuwe agv’s worden geheel door VDL ontwikkeld. Ze zullen volledig autonoom en hybride-elektrisch 24 uur per dag containers vervoeren op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte.
Het vervoer geschiedt tussen de kade en de containeropslag. De nieuwe agv’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de oudere exemplaren.
Snelle integratie technieken
De modulaire opbouw van de voertuigen maakt een snelle integratie mogelijk van nieuwe innovaties (bijvoorbeeld een volledig elektrische aandrijflijn). Zo kunnen nieuwe technieken tussen alle VDL-agv’s snel onderling uitgewisseld worden.
Een van de innovaties op de nieuwe agv’s wordt de integratie van het eigen navigatiesysteem van VDL. Dit is gebaseerd op navigatiesystemen die ook door diverse grote autofabrikanten worden ingezet.
Efficiëntere overslag
Met een dergelijk systeem kunnen containers efficiënter worden overgeslagen. De agv’s communiceren met elkaar waardoor ze dichter op elkaar kunnen rijden en kortere wachttijden tussen de ritten hebben. Hierdoor kunnen meer containers per agv worden vervoerd.
Ander voordeel is dat de nieuwe agv’s, in tegenstelling tot andere containerhandling-voertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Daardoor kunnen de agv’s bij een mogelijke doorontwikkeling in de automotive, deze innovatie relatief eenvoudig navolgen.
‘Stapje verder’

“Wij zijn enorm trots dat ECT en VDL elkaar opnieuw hebben gevonden en dat medewerkers van beide bedrijven deze vorm van hoogwaardig vervoer opnieuw een stapje verder gaan brengen”, reageert president-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep.
“VDL is Europees koploper op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer en trendsetter op het gebied van automatische voertuigen. Deze agv’s passen uitstekend in het bevestigen én uitbouwen van deze positie.”
‘Investeren in equipment’
“Wij blijven continu investeren in onze terminals en dus ook in ons equipment”, zegt Leo Ruijs, CEO Hutchison Ports ECT Rotterdam.
“Samen met VDL werken wij eraan om onze agv-vloot verder te moderniseren voor een efficiënte containerhandling. De modulaire opbouw ondersteunt ook onze doelstelling om door toepassing van nieuwe technieken steeds duurzamer te werken.”
VDL heeft ook agv’s rijden bij Basf in het Duitse Ludwigshafen.
Lees ook:
VDL en ABB: co-creatie noodzakelijk (1 maart 2021)
Recordorder e-bussen voor VDL (14 januari 2021)