Het EU-project Valeri zet zich in om de fabriek van de toekomst naar de luchtvaartindustrie te brengen door middel van mobiele industriële robots die naast de mens kunnen werken. De robots in het project brengen een kitlaag aan op rompdelen, worden ingezet voor de inspectie van koolstofvezel vliegtuigdelen en het wisselen van gereedschappen.
Het doel van het Valeri-project (Validation of Advanced, Collaborative Robotics for Industrial Applications) is om productiewerkzaamheden die eentonig, lichamelijk zwaar of gezondheidsrisico’s met zich mee brengen te automatiseren. Daarnaast moet de robot de mens assisteren bij specialistische werkzaamheden. Tijdens een demonstratie bij Airbus DS in Sevilla (ES) werd gepresenteerd hoe mens en robot van Kuka zonder afzetting naast elkaar en zelfs samen aan een onderdeel kunnen werken. De robot die gebruikt wordt, moet voor diverse werkzaamheden ingezet kunnen worden en bij verschillende werkstations. Daarom moet de robot flexibeler zijn dan traditionele stationaire industriële robots. Om dit te bewerkstelligen heeft Kuka een bestaande OmniRob robot aangepast. Dit omvat het toevoegen van een draaibare lineaire as boven op het mobiele platform, waardoor de robot twaalf vrijheidsgraden en een bereik vergelijkbaar met die van een mens krijgt. De robot kan intuïtief worden geprogrammeerd.
Tactiele sensoren
Wetenschappers van Fraunhofer IFF in Magdeburg (D) hebben tactiele sensoren en een cameragebaseerd veiligheidsysteem ontwikkeld voor een directe mens-robot samenwerking. De tactiele sensoren detecteren contact en hierdoor stopt de robot voordat er biomechanische drempels worden overschreden. Het cameragebaseerde veiligheidsysteem bestaat uit een ‘time-of-flight’-camera, gecombineerd met drie stereo camera’s. Het systeem volgt de beweging van een gereedschap en creëert een virtuele zone rond het gereedschap. De robot stopt als een mens of een voorwerp in deze zone komt, waardoor elke botsing wordt voorkomen. Met een andere camera die is ontwikkel door Prodintec uit Gijon-Asturias (ES), kan de robot werkstukken lokaliseren. De camera neemt 3D-puntwolken en vergelijkt deze met CAD-data om werkstukken te identificeren.