BMW Group heeft een nieuwe geautomatiseerde staalperserij in gebruik genomen in de fabriek van het bedrijf in Swindon. De nieuwe pers produceert stalen panelen voor de Mini-fabriek in Oxford met een dubbele snelheid als die van de oude machines die vervangen zijn. De stalen plaatjes en afgewerkte panelen worden behandeld door een nieuwe vloot van automatisch geleide voertuigen (AGV’s).
“De fabriek in Swindon beschikt nu over de nieuwste perserijtechnologie en kan hiermee, als belangrijk lid van het internationale productienetwerk van BMW Group, haar prestaties naar een hoger niveau te tillen”, aldus Dr. Milan Nedeljković, besuurslid voor productie, die de staalperserij heeft geopend.
Gestroomlijnd
Het gebruik van agv’s tijdens het hele proces heeft de logistiek aanzienlijk gestroomlijnd, in het bijzonder door het gebruik van een reusachtige agv die tot zes ton materiaal kan vervoeren. Dit is een technologische primeur voor de BMW Group en zal worden uitgerold in andere perserijen in het wereldwijde netwerk van productievestigingen van de onderneming. In totaal zijn 23 nieuwe agv’s in gebruik genomen in de nieuwe faciliteiten, en er zijn er nog meer gepland in de komende jaren.
Dubbele capaciteit
De nieuwe pers van Schuler bestaat uit zes afzonderlijke stations die tot 18 onderdelen per minuut kunnen produceren – meer dan twee keer de capaciteit van de vorige perslijn. De tijd die nodig is om de persgereedschappen te wisselen is ook aanzienlijk teruggebracht, van minstens 30 minuten tot iets meer dan drie minuten. De druk die de nieuwe pers kan uitoefenen, bedraagt 2.500 ton of het equivalent van het gewicht van 20 blauwe walvissen.
Milieuvoorzieningen
Het gebouw heeft tal van milieuvoorzieningen, waaronder wateropvang vanaf het dak om alle niet-drinkwatervoorzieningen van water te voorzien. Er is ook een systeem dat de warmte van de pershydrauliek gebruikt om de grote hal te verwarmen.
Samen met kleinere details zoals led-verlichting en de lange glazen dakvensters in het midden van het gebouw heeft dit een aanzienlijke impact: het creëert een lichte en heldere werkomgeving, vermindert de afhankelijkheid van kunstlicht en draagt aanzienlijk bij tot het bereiken van energiebesparings- en duurzaamheidsdoelstellingen.
Dr. Markus Grüneisl, CEO van zowel de fabriek in Swindon als de Mini-fabriek in Oxford, zegt: “Dit project getuigt van de expertise en de passie van het team hier in Swindon en ik kan niet trotser zijn. We delen nu de ervaringen van alle nieuwe projecten in Swindon met onze collega’s van het bredere productienetwerk en zo laten we deze nieuwe vorderingen in Swindon wereldwijd zien.”
De bouw van het nieuwe gebouw begon in juni 2019, na de sloop en de ontruiming van ‘A’-gebouw op het terrein van Swindon. Tijdens de bouw van het 36 m brede, 210 m lange en 25 m hoge gebouw heeft het team de uitdaging van de Covid-19-beperkingen en een gedwongen stillegging van vier weken tijdens de eerste lockdown het hoofd geboden. De site produceert momenteel voor zowel BMW- als Mini-modellen.