VDL Bus & Coach gaat begin volgend jaar 44 Citea’s SLFA-180 Electric leveren aan GVB, het stadsvervoer van Amsterdam. Sinds 2020 rijden er al 31 elektrische Citea’s in de hoofdstad rond. De serie bussen bestaat uit 9 VDL Citea’s SLF-120 Electric en 22 gelede VDL Citea’s SLFA-180 Electric. De 44 nieuwe elektrische VDL Citea’s die VDL aan GVB gaat leveren, zijn gelede bussen.
Amsterdam wil de CO2-uitstoot in de stad verder verminderen. De gemeente heeft daarvoor ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’ ontwikkeld.
De hoofdstad vermindert de CO2-uitstoot in 2025 met 5%, in 2030 met 55% en in 2050 met 95%, vergeleken met de uitstoot in 1990. Onderdeel hiervan is dat GVB in 2025 volledig uitstootvrij busvervoer levert.
Inmiddels leggen meer dan 900 VDL Citea’s iedere dag samen ruim 135.000 elektrische kilometers af in een groot aantal Europese steden en regio’s, geeft Ard Romers, directeur van VDL Bus & Coach Nederland, aan
“Dat we nu opnieuw e-bussen mogen leveren voor Amsterdam blijft natuurlijk heel speciaal. Nederland is in Europa voorloper in de elektrificatie van het openbaar vervoer.”
“We zijn er trots op dat we, op basis van het opgebouwde vertrouwen in de afgelopen jaren, onze samenwerking met de partners in dit project kunnen voortzetten.”
GVB en VDL Bus & Coach tekenden eind 2018 het contract voor de levering van 31 elektrische VDL Citea’s, met de optie tot 69 extra zero emissie-stadsbussen.
Nieuwe generatie
In 2021 presenteert VDL Bus & Coach de nieuwe generatie elektrische VDL Citea. Dit busconcept is volledig gebaseerd op een elektrische aandrijflijn die ‘klaar is voor de toekomst’ en waarbij zero emissie vanzelfsprekend is.
VDL Bus & Coach introduceert onder meer een composieten zijwandconstructie die 15% lichter is ten opzichte van een conventionele zijwand.
Het batterijpakket is standaard in de vloer verwerkt. Dit zorgt voor een betere verdeling van het gewicht, meer stabiliteit (veiligheid) en het verhoogt de passagierscapaciteit.
Door de keuze van efficiënte componenten, een lichtgewicht constructie, een goede isolatie, een aerodynamisch ontwerp en optimaal energiebeheer wordt het energieverbruik van het voertuig tot maar liefst 30% gereduceerd, stelt het bedrijf.