Ga naar hoofdinhoud

Organoblech vervangt metaal

Op de internationale kunststofbeurs K 2010 die in Düsseldorf (D) werd gehouden, waren diverse composiet-kunststof-onderdelen te zien die belangrijke metalen constructiedelen in auto’s vervangen. Werden de afgelopen jaren auto’s steeds zwaarder, anno 2010 is het trend om lichtere auto’s te bouwen, dit gelet op milieu, verbruik en e-mobiliteit.

Engel liet dit zien aan de hand van een houder van een stuurkolom. Voorheen werd dit onderdeel gemaakt door middel van metaal-spuitgieten. Nu wordt dit onderdeel gemaakt van ‘Organoblech’, een combinatie van Lanxess Durethan PA6GF30 (met 30% glasvezel) en Bond-Laminates Tepex. Durethan is de merknaam van Lanxess voor thermoplastische kunststof gebaseerd op polyamide 6 en polyamide 66. Tepex is de merknaam voor een thermoplastische vezelversterkte kunststof.

 

Engel Organoblech productiecel

De productie van het onderdeel gebeurt in een volautomatische productiecel bestaande uit een Engel duo 2050/500 pico spuitgietmachine, drie robots, een infrarood-oven en een lasersnij-unit (foto’s: Engel, voor meer foto’s van de K 2010, zie ons fotoalbum)

 

De eerste robot, een ERC13 van Engel, pakt een 2 mm dikke plaat Tepex, en plaatst deze in het spanraam van een Kuka KR100 6-assige robot. Deze plaatst de plaat in een infrarood-oven, waardoor de plaat tweezijdig wordt voorverwarmd. Daarna plaatst de Kuka robot de plaat met spanraam in de matrijs. Dan wordt de polyamide ingespoten met 500 ton perskracht en krijgt het product zijn vorm. De derde robot, een Viper 40 van Engel, pakt het gerede product op uit de matrijs en transporteert het naar de laserunit. Hier worden de overstaande randen van het product weggesneden. Daarna pakt de Viper 40 het product weer op en plaats het op de transportband voor afvoer.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven