Hoe kom je aan ervaren personeel als het arbeidsreservoir steeds kleiner wordt en alle metaalbedrijven uit dezelfde bron willen putten? En hoe behoud je goede krachten? Thijs van Hout, oprichter van Metaalkanjers, geeft in Metaal Magazine zijn visie.
“Vóór de coronacrisis waren er maar weinig metaalbedrijven die geen vacature open hadden staan”, vertelt Van Hout.
“Van maart tot mei 2020 viel dit enigszins stil. Bedrijven durfden tijdelijk niemand extra op de loonlijst te zetten omdat zeer onvoorspelbaar was welke invloed Covid-19 op de markt zou hebben. Inmiddels lijkt de markt weer geleidelijk op het niveau te komen van voor de pandemie.”

‘Beste beentje voorzetten’
Dat maakt dat bedrijven die kandidaten zoeken, weer meer concurrentie ondervinden. “Metaalbedrijven zullen daarom hun beste beentje voor moeten zetten om kandidaten te overtuigen om bij hen te komen werken”, stelt hij. En daar gaat het vaak mis, aldus Van Hout in het februari-nummer van vakblad Metaal Magazine.
“De meeste metaalbedrijven hebben nog nooit gehoord van employer branding, recruitment marketing of de candidate journey. Technologie verandert de wereld en dus ook ons vakgebied, maar de behoeftes van werknemers zijn nog min of meer hetzelfde.”
‘Marktconform salaris’
“De belangrijkste factor die kandidaten overtuigt om voor een bepaald bedrijf te gaan werken, is nog altijd een goed salaris.”
Dat is ook nog steeds de belangrijkste beweegreden om van baan te veranderen. “Maar heerst er een goede werksfeer en hebben werknemers een vast contract, dan zullen ze niet zo gauw van baan wisselen.”
Voor het vinden van nieuwe kandidaten om vacatures in te vullen, is het volgens Van Hout van belang om eerst goed weten welk type kandidaten bij je bedrijf past zodat ze ook voor een langere periode blijven.
‘Salaris belangrijkste reden
om voor bedrijf te werken en
om van baan te veranderen’
‘Bedrijfscultuur’
“Mijn advies is daarom om als metaalbedrijf goed in kaart te hebben wat voor bedrijf je bent en welke bedrijfscultuur er heerst. Ga na waarom de mensen die er nu werken graag naar hun werk komen.”
“Het is belangrijk dat je goed weet wat je als bedrijf uniek maakt, wat je uitstraalt en wat je kunt bieden. Heb je dat in kaart, dan weet je ook hoe je de bedrijfscultuur nog meer kunt verbeteren en welke kandidaten bij je bedrijf zouden passen.”
‘Weet wat je als bedrijf uniek maakt,
wat je uitstraalt en wat je kunt bieden’
Recruitment Process Outsourcing
Het verbinden van kandidaten aan bedrijven kan op meerdere manieren. “We bieden onder meer RPO aan, wat staat voor Recruitment Process Outsourcing. Bedrijven besteden recruitment volledig aan ons uit zodat ze zich kunnen blijven focussen op hun kernactiviteiten terwijl wij voor hen kandidaten zoeken.”
Het bedrijf uit ’s-Hertogenbosch helpt metaalbedrijven aan vakmensen door heel Nederland met werving & selectie, detachering en uitzenden. Het heeft zich in de metaal(bewerkende) industrie gespecialiseerd en heeft daardoor een database van meer dan 30.000 kandidaten opgebouwd.
Tips voor behoud personeel
(premium)
Van Houts geeft de 10 belangrijkste redenen waarom kandidaten voor een bepaald bedrijf willen werken. Bovendien adviseert hij om ook te focussen op het behoud van goed, ervaren personeel. En dat gaat verder dan losjes informeren of alles goed met ze gaat. Van Houts geeft tips hoe dit het beste opgepakt kan worden. Daarnaast gaat hij in op een gedegen inwerkplan.
Lees het hele artikel in Metaal Magazine van februari.