Ga naar hoofdinhoud

Porsche remschijf heeft wolfraamcarbide coating

Porsche maakt bij de nieuwste Cayenne gebruik van een nieuw remsysteem met een remschijf waarop een coating van Widia is aangebracht. Dit is een buitengewoon hard materiaal, waarvan wolfraamcarbide het belangrijkste bestanddeel is. Het materiaal roest niet, wordt niet dof, produceert nauwelijks remstof en is goedkoper dan keramiek.

Widia – wat staat voor het Duitse ‘wie Diamant’(oftewel: ‘Net zo hard als diamant’) – is in het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld. Porsche gebruikt het materiaal voor de remschijven in de nieuwe Cayenne. De nieuwe Porsche Surface Coated Brake (PSCB) functioneert bijna net zo goed als een keramische rem, heeft dezelfde thermische stabiliteit maar is ongeveer een derde goedkoper. Verder zijn geen speciale raceremblokken nodig, slijt het minder hard dan een gietijzeren rem, roest niet en produceert vrijwel geen remstof. De wolfraamcarbide remschijven hebben een 30% langere levensduur dan die van hun gietijzeren tegenhangers.

Gegalvaniseerd met tussenlaag

Het gaat om een wolfraamcarbide coating die is aangebracht op een gietijzeren remschijf. Een remschijf die helemaal is opgetrokken uit wolfraamcarbide zou hetzelfde kosten als meerdere setjes keramische remmen. Daarbij is het technologisch nog niet mogelijk om wolfraamcarbide aan een substraat als gietijzer te verbinden.

Na diverse experimenten heeft Porsche in samenwerking met Bosch/Buderus, een gietijzeren remschijf met laser bewerkt om voor een structuur te zorgen. Daarna is het gegalvaniseerd met een tussenlaag. Deze laag fungeert als een flexibele verbinding die het verschil in thermische uitzetting tussen gietijzer en wolfraamcarbide moet opvangen.

Star Wars lichtzwaard

Met een oxyfuel sprayproces worden vervolgens deeltjes wolfraamcarbide met een supersonische snelheid op de schijf geschoten. Daardoor lijkt het volgens de autofabrikant heel even of er rond de schijf een lichtzwaard uit Star Wars wordt geactiveerd. Het resultaat is een coating die slechts een honderdste millimeter dik is.

Na zo’n 6.000 km normaal gebruik hebben de remblokken het oppervlak van de schijven flink opgepoetst. Hun kleur past dan bij de witte remklauwen. De remklauwen zijn juist in wit uitgevoerd, om te laten zien dat ze, zelfs na duizenden kilometers, smetteloos blijven.

Vooralsnog heeft alleen de nieuwe Cayenne Turbo standaard deze remmen. Op de andere Cayenne modellen zijn ze optioneel.

De Cayenne heeft een gietijzeren remschijf
met wolfraamcarbide coating (foto’s: Porsche).

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven