Power skiving is één van de verspanende technieken voor het maken van tandwielen, naast bekendere opties als steken, brootsen, afwikkelfrezen en slijpen. Het is al ruim een eeuw oud. Wat maakt dat power skiving nu weer meer in de belangstelling staat? De Van Hoof Groep in Asten hield er een kennisdag over. MTL Metaal Magazine was erbij en bericht erover in de nieuwste editie.
Metaalbewerkingsbedrijf de Van Hoof Groep nodigde voor de kennismiddag een aantal externe partners uit, zoals Sandvik Coromant (gereedschappen), Okuma (fabrikant van CNC-bewerkingsmachines) en eindklant Dana Belgium (fabrikant van transmissies, schakelkasten en koppelomvormers voor off highway machines). Binnen de Van Hoof Groep is Van Eijk Transmissie de specialist in het maken van tandwielen.
Opnieuw in opkomst
“Voor het maken van tandwielen en splines bestaat er een aantal conventionele productiemethoden zoals schijffrezen, afwikkelfrezen, steken, brootsen en slijpen”, trapte Bart Smets, application specialist bij Sandvik Coromant, af.
De nieuw opkomende productieprocessen zijn InvoMilling en power skiving, stelt hij. “InvoMilling is vooral voor kleine series terwijl power skiving juist geschikt is voor grotere series.”

In MTL Metaal Magazine 2
Maar wat is power skiving nu precies? En waarom is er de laatste tijd meer in mogelijk?
Wat zijn de voor- en nadelen van power skiving? En van brootsen?
En wat maakt dat Dana nu van drie machines (voor draaien, frezen en brootsen) over kan stappen op één machine?
Lees het in de nieuwe MTL Metaal Magazine (pagina 12-15) (premium)
Nog geen abonnee?
Activeer uw account
Bekijk de advertentiemogelijkheden