Festo komt met Smartenance. Dit is een digitale onderhoudsmanager voor preventief onderhoud. Productiemanagers en operators kunnen het downloaden als app. Smartenance is het eerste zuiver digitale product van Festo.
Preventief onderhoud is een tijdrovend proces dat merkwaardigerwijs nog vaak met pen en papier wordt uitgevoerd. Smartenance maakt nu een eind aan deze praktijk, stelt Festo op AT Aandrijftechniek.
Smartenance kan als mobiele app in de App Stores van Apple en Google worden gedownload voor smartphones en tablets. Het dashboard voor productiemanagers wordt eenvoudig opgeroepen in de webbrowser. Met Smartenance kunnen klanten het installatieonderhoud inplannen, volgen en analyseren.
Met een digitale onderhoudskalender wordt het onderhoud eenvoudiger, sneller en veiliger. De onderlinge controle van installatieoperators en productieleiders biedt meer veiligheid.
‘Eenvoudig en kosteneffectief’
Smartenance wordt uitgevoerd in de cloud en is producent-specifiek. De toepassing is intuïtief en daarmee eenvoudig en snel te configureren. Het is de eenvoudige en kosteneffectieve instap in de wereld van de digitalisering.
Festo Smartenance bestaat uit twee delen. Een mobiele onderhoudskalender als app voor smartphones en tablet én een dashboard als website voor productieleiders waarmee ze onderhoudstaken beheren en kunnen documenteren. Het dashboard is eenvoudig op te roepen in een webbrowser.
Licentie aanschaffen
Na de download via de App Stores van Apple en Google kunnen de gebruikers een Smartenance-licentie aanschaffen in de Festo App World. Met een geldige licentie zetten gebruikers hun taken en onderhoudsintervallen zelf over vanuit de documentatie van hun installatie, die ze hebben ontvangen van de machinebouwer.
Daarna is het systeem direct klaar voor gebruik. Iedere operator kan alle taken zien en bewerken. Productiemanagers krijgen automatisch een overzicht van alle voltooide en nog openstaande taken.
Online handleidingen zelfs met video
Smartenance is ook interessant voor machinebouwers. Deze kunnen met de app de onderhoudstaken voor iedere installatie direct in een digitale oplossing integreren en doorsturen naar hun klant als meerwaarde bij de installatie.
Onderhoudshandleidingen kunnen zelfs digitaal met foto’s, video’s en pdf’s worden uitgebreid. Zo kunnen teamleden eenvoudig samenwerken.
Met Smartenance wordt de onderhoudstaak direct naar de gebruiker gestuurd die alle voordelen van een digitaal onderhoudsmanagement kan benutten en zijn alle relevante taken met een druk op de knop beschikbaar.
Naar Industrie 4.0
Festo geeft aan met de Smartenance-app een flinke stap richting digitalisering te zetten en klanten te ondersteunen op weg naar Industrie 4.0.
Het bedrijf combineert de eigen knowhow over industriële toepassingen met actuele ontwikkelingen in de informatietechniek om onlineapplicaties voor de industriële praktijk in de automatisering te realiseren.
In de digitale communicatie begeleidt Festo zijn klanten bij hun Digital Customer Journey door het Festo-portfolio: van informatieverschaffing, configuratie, bestelling en levering tot inbedrijfname en revisie, evenals het technische scholingsaanbod van Festo Didactic.