Onlangs is DaimlerChrysler begonnen met het inzetten van robots als teamplayers tussen de mensen in. Vooral daar waar zware onderdelen zoals dashboards en stoelen in de auto geplaatst worden.
Industriële robots hebben de afgelopen vijfentwintig jaar flink terrein veroverd in de diverse producerende industrieën, waarbij het grootste aantal robots werd ingezet in de automobielindustrie. Vooral daar waar het ging om grote volumes en zwaar of vuil werk. Dergelijke productiestraten zijn omgeven van hekken en veiligheidssensoren, want een mens aan het werk in de buurt van een eveneens werkende industriële robot is een potentieel gevaar.
Maar door de ontwikkelingen op automatiseringsgebied zoals op Ethernet gebaseerde communicatie en nieuwe krachtige software kunnen robots meer efficiënt en flexibel worden ingezet. De afgelopen jaren was dit al te zien bij robots die onderling samenwerken en hun taken blijven uitvoeren terwijl het product verder getransporteerd wordt.
Nu is DaimlerChrysler begonnen met het inzetten van robots als slimme teamplayers tussen de mensen in. De robot pakt volautomatisch het zware onderdeel op (bijvoorbeeld een dasboard), en verplaatst dit richting de carrosserie. Dan neemt de operator de beweging van de robot over via een joy-stick, en het product wordt met ‘Fingerspitzengefühl’ geplaatst. Totdat het onderdeel is vastgeschroefd houdt de robot dit in positie. Vooral voor de ergonomie van de operator biedt deze samenwerking grote voordelen. Mensen melden zich minder snel ziek en ook oudere werknemers kunnen dit werk makkelijk doen. Maar voorlopig worden de teamplayers alleen nog ingezet bij niche-modellen met een laag productievolume. Hoge kosten maken een invoering bij de hoge productie volumes (en waar kosten zwaar meetellen) nog niet mogelijk.