De Schaeffler groep, bekend van onder meer de merken FAG, INA en LuK, heeft Autinity Systems in Chemnitz overgenomen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in acquisitie en evaluatie van digitale machinedata.
De beschikbaarheid van machinedata en hun real-time evaluatie, opslag en analyse is bepalend voor de digitalisering in de productie. Om deze reden zet Schaeffler in zijn productie in op technische eenvoudige en schaalbare implementatie van machines en installaties in een digitaal ecosysteem. Beschikbare analysetechnologieën zouden bovendien toepasbaar moeten worden gemaakt op productiegegevens.
Digitale agenda
“Wij gebruiken al vele jaren software-oplossingen van Autinity”, licht Gerhard Baum, Chief Digital Officer, toe. “Met de overname van deze onderneming versterken wij onze samenwerking en versnellen wij de verdere ontwikkelingen op het gebied van acquisitie van machinedata en toestandsbewaking. Beide thema’s zijn centrale elementen van de digitale agenda van Schaeffler en worden zowel door interne als externe klanten gevraagd.“
Kans voor de toekomst
In het kader van zijn strategie ‘mobiliteit voor morgen’ heeft Schaeffler digitalisering als een kans voor de toekomst gedefinieerd. De opbouw van interne structuren, de partnerschap met IBM, de samenwerking met de Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, de actieve medewerking in Industrial Data Space samen met het Fraunhofer Institut en de overname van Autinity zijn belangrijke bouwstenen bij de transitie van de digitale agenda van het concern. Momenteel lopen er bij Schaeffler dertig digitaliseringsprojecten en volgend jaar moeten dat er eens zo veel zijn.