Met de opening van het Heller CBC Technology Center komt de serieproductie van de cilinderwandcoating ‘Nanoslide’ dichterbij. Samen met Daimler AG en andere partners wordt dit principe door Heller proceszeker en efficiënt in de motorenproductie geïntegreerd.
De automobielindustrie blijft op zoek naar ontwikkelingen waardoor het brandstofverbruik omlaag kan. Naast ontwikkelingen op het gebied van lichtere constructies, wordt er ook intensief gekeken naar oplossingen in de aandrijflijn, waar bijvoorbeeld de wrijving verminderd kan worden. Een van die ontwikkelingen behelst de oppervlaktestructuur van de cilinderbinnenwanden. De oppervlaktehardheid, ruwheid en textuur bepalen niet alleen het brandstofverbruik, maar ook het geleverde vermogen van de motor.
Onlangs werd het Heller CBC (Cylinder Bore Coating) Technology Center in Nürtingen (D) geopend, waarbij ‘Nanoslide’ in serieproductie kan worden ingezet (foto’s: Heller)
Daimler AG (Mercedes-Benz, AMG, Smart etc.) zet, samen met o.a. Heller, in op een nieuw ontwikkeld thermisch spuitproces voor cilinderboringen en aluminium krukasbehuizingen onder de naam ‘Nanoslide’. Hierbij wordt met de hulp van een lichtboog ijzer-koolstofdraad gesmolten en via een gasstroom op de cilinderbinnenwand van een aluminium motorblok gespoten. Bij dit thermisch spuitproces moeten de diverse parameters zoals stroom, spanning, draadaanvoer en gastoevoer optimaal op elkaar afgestemd worden. Heller wordt in Nederland vertegenwoordigd door Oude Reimer in Hilversum.
Nanoslide wordt reeds toegepast in enkele V8 motoren (o.a. de 6,3 liter uitvoering met 525 pk) die via Mercedes-Benz dochter AMG worden gebouwd voor snelle sportieve Mercedes-Benz auto’s. Zie de volgende video, die een kijkje geeft in de productie van deze bijzondere AMG V8 motor.