Shypple heeft een digitaal platform ontwikkeld, waardoor het importeren en exporteren van goederen makkelijker en goedkoper wordt. Uit een onderzoek van de startup Shypple is gebleken dat metaal- en techniekbedrijven 10 tot 15% te veel betalen om te importeren of exporteren. Dit onder andere omdat een traditionele expediteur, die gebruikmaakt van traditionele communicatiemiddelen, onnodig duur is.
Het is tijdrovend om de benodigde informatie van rederijen te krijgen en vrij lastig om prijzen te vergelijken. Importeren of exporteren door metaal- en techniekbedrijven is daardoor onnodig moeilijk en duur. Doordat Shypple alle informatie verzamelt in een centrale, online omgeving, voorkomen ze alle traditionele vormen van communicatie tussen de expediteur en het importerende of exporterende bedrijf. Dat maakt het voor hun klanten een stuk makkelijker en stelt hen in staat om structureel tegen lagere kosten een betere service te bieden.
Real time inzicht in vrachten
Flow Products, dat onder meer producten verscheept voor Fatboy en Heineken, is een van de eerste gebruikers van Shypple. Shypple onderscheidt zich doordat het alle benodigde informatie en kosten direct weergeeft, wat vroeger dagen werk was. Handel over zee wordt daardoor makkelijker en dus toegankelijker.
Gebruiksvriendelijke web-app
Shypple maakt gebruik van data en een gebruiksvriendelijke web-app, waardoor er minder handwerk nodig is. Hierdoor kan Shypple tegen lagere marges opereren dan traditionele tussenpersonen en liggen onze prijzen lager. Daarbij hebben beiden partijen live inzicht in de voortgang van vrachtzendingen, wat importeurs en exporteurs veel tijd bespaart. Hiermee wil het bedrijf de Nederlandse metaal- en techniekindustrie helpen om concurrerend te blijven.
All-in prijzen
De Nederlandse startup maakt de efficiëntste routes inzichtelijk door middel van data en gebruiksvriendelijke software. Het is de eerste dienst die gebruikers all-in prijzen laat vergelijken over de gehele zee- en luchtvrachtketen. Shypple maakt het ook mogelijk direct vrachten te boeken, beheren en te volgen. Zo ontstaat er voor verschepers een real-time overzicht van alle lopende, geplande en historische vrachtzendingen met daarbij alle benodigde informatie en documentatie per zending. Ook het binnenlands vervoer vanaf de haven van Rotterdam wordt inzichtelijk. Shypple verbindt wereldwijd zo’n 500 havens op Rotterdam en Antwerpen.
Niet transparante kosten
Een van de vele niet heldere kosten waar importeurs mee te maken krijgen, is de Euromax- of Delta-terminaltoeslag, een toeslag die van toepassing is als de container op een bepaalde terminal aankomt. Deze toeslag wordt op de offerte vermeld als een uitzondering, maar wordt in de praktijk echter altijd geheven. Ook de boot-koers, ofwel de wisselkoers van dollars naar euro’s, is een ander niet-transparant en veelgebruikt mechanisme om extra winst te maken. De verschillende dieseltoeslagen, soms exclusief genoteerd op transport, maken het eveneens lastiger om totaalprijzen te vergelijken.