Sirris vergeleek vier alternatieve technologieën om prototype-tandwielen te vervaardigen: frezen, draadvonken, selective laser melting (SLM) en ultrasoon ondersteund slijpen. Dit zijn technologieën waarvoor geen lange wachttijden nodig zijn.
Voor het frezen van het prototype-tandwiel werd een nagedraaid gietstuk van 16MnCr5 als vertrekpunt genomen. Dit werd ingespannen op de vijfassige freesmachine DMG Sauer Ultrasonic 70-5. Eerst werd de freesstrategie onder de loep genomen. Twee verschillende strategieën werden bestudeerd: contourfrezen en 5-assig frezen. Beide opties werden uitgewerkt en gesimuleerd in Siemens NX8.
Vijfassig frezen laat toe om om brede/hoge tandwielen te frezen (foto’s: Sirris)
Contourfrezen
Bij het contourfrezen wordt een vingerfrees gebruikt om met een contourbewerking het tandwielprofiel uit het gietstuk te frezen. Laag per laag wordt zo het profiel ‘uitgefreesd’. Voordeel hiervan is dat dit relatief snel en accuraat is. Het grote nadeel van deze strategie is dat het onmogelijk is om hoge of dikke tandwielen te frezen
Vijfassig frezen
Gezien de beperking van contourfrezen werd geopteerd om de strategie van het 5-assig frezen toe te passen. Hierbij wordt met behulp van een bolfrees telkens een pas gefreesd, om vervolgens het tandwiel te indexeren en dan opnieuw een pas te frezen enz. Onderstaand screenshot geeft een beeld van de gekozen freesstrategie.
Lees hier een artikel van Sirris over het frezen van functionele prototype-tandwielen (tevens bron van dit bericht).