Ga naar hoofdinhoud

Slijtvaste coating voor staal

Neoguard Toughness, inmiddels al 5 maanden toegepast op een laadruim van een bulkschip. Het schip heeft kolenladingen vervoerd, die behoorlijk agressief zijn voor coatings. (foto: Nippon Paints).

Nippon Paint Marine heeft een coating ontwikkeld om staalconstructies als de laadruimen van bulkschepen, beter te beschermen tegen slijtage en corrosie. Sinds de officiële introductie wordt het gebruikt in 37 toepassingen. De coating, Neoguard Toughness, is een van de hardste, meest slijtvaste coatings van het bedrijf voor de commerciële maritieme markt.

De dikke, zeer stevige epoxycoating is bijzonder geschikt om staalconstructies te beschermen tegen slijtage en impactschade door ijzererts, kolen en andere bulkladingen, en biedt tegelijkertijd een langdurige bescherming tegen corrosie.  Het product voldoet aan de eis van de Amerikaanse FDA voor compatibiliteit met graan en voer.

Traditionele coatings bieden, aldus Nippon Paint Marine, geen afdoende bescherming tegen met name mechanische schade aan de laadruimen van schurende ladingen en tegen laadprocedures met een hoge impact. Dit maakt dat de stalen wanden, wanneer ze niet gecontroleerd worden, onderhevig kunnen zijn aan corrosie en beschadigingen.

Bestand tegen scheuren door schokken

Neoguard Toughness vermindert dit risico, aldus het bedrijf. De uitgeharde verf is bestand tegen scheuren als gevolg van schokken tot 4 joule. Het wordt aangebracht om een droge laagdikte van 250 µm te bereiken.

Er zijn geen speciale apparatuur of machines nodig om de coating aan te brengen. Dit kan met een conventionele luchtspuit, waarbij een volledige uithardings- en droogtijd van 5 dagen bij 30 °C vereist is.

‘Kostenbesparing’

Iskenderun Shipping heeft de coating in november aangebracht op de ruimen van diverse bulkschepen.

“We hebben vastgesteld dat Neoguard Toughness een aanzienlijke kostenbesparing oplevert”, zegt Ahmet Hamza, algemeen coördinator bij de scheepseigenaar, “doordat de onderhouds- en reparatiebehoefte wordt verminderd. De eenvoudige reinigingseigenschappen van de coating hebben ook gezorgd voor snelle en efficiënte doorlooptijden tussen de ladingen”.

Hoewel ruimreiniging en minder onderhoud duidelijke voordelen zijn, voegt Nippon Paint Marine director John Drew toe dat het ook vertragingen in de haven als gevolg van vrachtruiminspecties kan beperken. “De coating laat scheepseigenaren toe om hun laadruimen in uitstekende staat te houden.”

De nieuwe Neoguard Toughness, die is geïntroduceerd in augustus 2019, wordt inmiddels toegepast op de ruimen van 37 bulkschepen. Behalve door Iskenderun Shipping worden deze schepen geëxploiteerd door scheepseigenaren als Eastern Pacific Shipping, Synergy Group, Far East Lines, en Wisdom Marine.

‘Zo snel, zo veel toepassingen’

“We hadden niet verwacht dat we zo snel na de marktintroductie zoveel toepassingen zouden hebben”, aldus Makoto Nakagawa, marketing general manager Nippon Paint Marine .

Nippon Paint Marine produceert in Japan al sinds 1880 marine-coatings. Het ontwikkelt alle soorten marineverftechnologie, vooral antifouling (aangroeiwerende) verven. Nippon Paint ontwikkelde in de jaren 90 ’s werelds eerste zelfpolijstende (SPC) tinvrije aangroeiwerende verf, gevolgd door de lancering van ’s werelds eerste wrijvingsarme SPC in 2006. 

Meer recentelijk ontwikkelde het bedrijf Aquaterras, ’s werelds enige biocidevrije SPC-antifouling verf. Aquaterras is een SPC die Nippon Paint Marine heeft ontwikkeld uit grondstoffen die gebruikt worden in de farmaceutische sector.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven