Smart in plaatwerk zorgt onvermijdelijk voor disruptieve processen. Dat zei Jan Bruggink, CEO van Attributes, op het Sheet Metal Event. “Plaat lijkt op papier, het is alleen een andere grondstof. Drukkerijplatform Drukwerkdeal zorgde ervoor dat de prijzen van drukwerk enorm daalden. Dat kun je ook in de plaatbewerking verwachten.”
‘Disruptive’ is een ontwrichtende innovatie waarmee nieuwkomers in een markt de strijd aangaan met gevestigde organisaties, stelde Bruggink (foto). Hoewel aan de ene kant bedrijven niet meer meekunnen, opent het aan de andere kant ook nieuwe business opportunities. Smart industry levert dus nieuwe businessmodellen op, óók in de plaatindustrie.
Bruggink schetste de toekomst van de plaatindustrie aan de hand van voorbeelden van softwareplatform Axoom (oorspronkelijk van Trumpf, recentelijk van GFT Technologies), GS Metaal en het Experience Center Smart Industry.
Data driven
De weg naar smart loopt van data, via information naar intelligence. Het digitaal worden van een bedrijf, papierloos werken, is de eerste stap. Maar een bedrijf is pas smart, als het data driven wordt. Dan wordt het IoT en kun je met big data analyse diverse zaken voorspellen.
Smart industry zorgt voor nieuwe business modellen, waarmee je services kunt leveren die anderen niet kunnen leveren, aldus Bruggink. Maar smart industry is in zijn ogen geen keuze maar een must. “Je bent zó de volgende Kodak.”
Om een data driven organisatie te bouwen, zijn specialisten nodig met verstand van moderne automatisering (IoT, databases, artificial intelligence), stelt Bruggink. Hij raadt bovendien aan, rekening te houden met de impact voor medewerkers.”
‘Draait om de mens’
Het meenemen van medewerkers in veranderingsprocessen is zeker ook een advies van Patrick de Boer van Ubbink. “Een belangrijk onderdeel van het aansturen van een veranderproces is het omgaan met de effecten van veranderingen op de medewerkers, stelt hij. “Want hoe veel er in digitalisering ook mogelijk is, uiteindelijk draait het om de mens.”
Hij vertelde over twee projecten bij Ubbink, digitalisering en robotisering, waarvan de voordelen evident waren. De directie stond er ook helemaal achter. En toch slaagden beide projecten niet, omdat medewerkers er niet in mee gingen.
Bottom up
De Boer ging verder in op projecten die daarna wél slaagden, juist omdat gekozen werd voor een bottom up benadering, het belang van medewerkers werd meegenomen en omdat hen ruimte werd geboden voor feedback.
Een uitgebreid verslag van het Sheet Metal Event ‘Gedigitaliseerd buigen of barsten’ komt in het novembernummer van vakblad Metaal Magazine.