Nevat-toeleveranciers hebben de afgelopen vier jaar
een omzetstijging gerealiseerd van 40 procent. Daarbij presteren ze beter dan de
algemene metaalproductenindustrie, die over de periode 2004-2007 circa 30
procent in omzet groeide. Nevat-leden investeren steeds meer in leer- en
groeivermogen om de strategie met hun processen en mensen waar te kunnen
maken.
Tijdens de algemene ledenvergadering van de Nevat werden de prestaties van de lidbedrijven gevolgd door middel van een benchmark. Op basis van deze data is Nevat in staat om leden te ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van hun bedrijfstrategie.
Diepte-interview
Ook heeft de vereniging drie lidbedrijven bezocht voor een diepte-interview. Zo kwamen de cijfers tot leven en ontstond een helder overzicht in de verschillen en overeenkomsten die gelden voor toelevering aan de automotive, semicon, medical, printing, analytical, defensie, lucht- en ruimtevaart, warehouses, olie- en gasindustrie en aan de grote internationale kennisinstellingen.
Opvallend is dat de omzetten bij de leden de afgelopen jaar fors zijn gestegen. Wel heeft de hoogconjunctuur gezorgd dat de kosten ook zijn toegenomen. Ook is er meer in personeel geïnvesteerd. Vandaar dat de marges niet vanzelfsprekend zijn meegegroeid met de groeiende omzet.
Behoud van rendement
De Nevat-leden moeten er alles aan doen om de rendementen niet in te laten zakken. Daarbij valt het op dat de best presterende bedrijven uit het Nevat-netwerk na 2006 niet hebben ingeleverd. De minder presterende bedrijven zijn gevoeliger voor de economische rimpel die zich in 2006 vertoonde.
Ook constateert Nevat dat haar leden de afgelopen drie jaar steeds meer tijd besteden aan het “leer- en groeivermogen”, met als doel de gekozen strategie met optimale processen en slimmere mensen te kunnen uitvoeren. Naar verwachting zullen de vruchten daarvan over enkele jaren kunnen worden geplukt. “Niet slecht voor een branche die tien jaar geleden geen toekomst in Nederland zou hebben”, sprak Koers de leden toe.