De Duitse fabrikanten van metaalbewerkingsmachines zijn 2017 optimistisch gestart. “We verwachten voor het lopende jaar een duidelijke productietoename van 3 procent,” zegt Dr Heinz-Jürgen Prokop, voorzitter van de VDW (Verein Deutscher Werkzeug-maschinenfabriken), tijdens de jaarlijkse persconferentie in Frankfurt.
De basis voor de inschatting zijn de internationale industriële productie en de wereldwijde vraag naar metaalbewerkingsmachines die zich volgens Oxford Economics, prognosepartner van VDW in positieve richting ontwikkelen. Het vooruitzicht wordt ondersteund door de grote hoeveelheid orders in 2016. Tot november stegen de orders van de Duitse fabrikanten met zeven procent, gedreven door het buitenland. De binnenlandse orders bleven op het niveau van het jaar ervoor. Over het algemeen profiteerde de sector voornamelijk van de grote volumes van wereldwijde automotive-gedreven projecten.

Recordproductie in 2016
De prognose van de VDW is gebaseerd op het recordjaar 2016. De Duitse fabrikanten produceerden machines ter waarde van 15,2 miljard euro, wat overeenkomt met een stijging van ongeveer één procent. “Daarmee heeft onze sector een nieuw record bereikt’, verklaart Prokop.
Met een exportratio van 66 procent daalde de export met 3% tot ongeveer 9,1 miljard euro. Deze cijfers kunnen worden verklaard door de dalende vraag vanuit China. China blijft echter nog de belangrijkste afzetmarkt van Duitse metaalbewerkingsmachines. Bijna één vijfde ging in 2016 naar het Midden-Oosten.
Duitse fabrikanten weer exportkampioen
Ook in vergelijking met de internationale concurrentie staan de Duitse fabrikanten van metaalbewerkingsmachines weer aan de top. In 2016 is het gelukt om met ruime marge exportkampioen te worden, vóór Japan. De fabrikanten behaalden zonder onderdelen en toebehoren een exportopbrengst van 7,6 miljard euro. Japan, die vorig jaar bovenaan de lijst stond, moest omgaan met meer dan een vijfde verlies. De reden voor de Japanse malaise is een zwakke Aziatische afzetmarkt.
Ook in de productie behoort Duitsland tot de kopgroep. Na voorlopige cijfers ligt Japan met een daling van 5% en 11,25 miljard euro nog net voor op Duitsland met 11,25 miljard euro. De onbetwiste leider in de productie is en blijft China, met 16,5 miljard euro.
Technologische ontwikkelingen bieden kansen
“2017 wordt gekenmerkt door vele uitdagingen die kansen bieden om nieuwe concurrentievoordelen te genereren en het portfolio verder uit te breiden, verklaart Prokop. Dit geldt in het bijzonder voor digitaal gekoppelde producten en oplossingen met betrekking tot Industrie 4.0. Essentiële mogelijkheden zijn te vinden in geïntegreerde automatisering van de gehele supply chain en het voorkomen en vermijden van procesfouten. Enorme efficiëntieslagen door digitaal gekoppelde systemen zijn zeker denkbaar en kunnen helpen om het concurrentievoordeel verder uit te bouwen. Basisvoorwaarde daarvoor is de verzameling en analyse van machine- en procesdata. “Om dit te realiseren, hebben we – dit geldt ook voor de productie van lagere aantallen – flexibele en betaalbare IT-infrastructuur nodig die reikt van machines tot aan de cloud”, beklemtoont Prokop.
Er zijn nog wel enkele hordes te nemen. Dat zijn onder andere de vooralsnog onopgeloste, niet-geharmoniseerde thema’s als een geïntegreerd netwerk van systemen in de productie, standaardisatie van interfaces, databeveiliging of cybersecurity, het eigenaarschap van data, aansprakelijkheidskwesties, goed opgeleid en gecertificeerd personeel, enzovoort.
E-Mobiliteit
Een andere belangrijke focus van de industrie is elektrisch vervoer. Hoe de sector hierdoor zal worden beïnvloed, is nog af te wachten, aangezien eerst een aantal andere prangende vragen moet worden opgelost. In welke mate zullen 100% elektrische voertuigen aan terrein winnen, met welk volume, etc. Feit is echter wel dat het aandeel aan hybride voertuigen gedurende een langere overgangsperiode zal toenemen.
De combinatie van verbranding en elektrische motoren is een aspect waar bedrijven die aan de automobielindustrie leveren, zich verder in zullen moeten verdiepen. “Het VDW zal haar leden daarbij ondersteunen en onderzoekt momenteel welke ontwikkelingen in welke tijdsspanne zijn te verwachten. We willen op die manier ondersteuning bieden bij het leggen van de basis van nieuwe strategische business plannen”, zegt Prokop.
Wereldwijde concurrentie
Samengevat stelt de voorzitter van de VDW dat de Deutsche machinebouw goed is uitgerust om de toekomst tegemoet te zien. De industrie maakt zich sterk om zicht te wapenen tegen de wereldwijde concurrentie. De overgrote meerderheid van de Duitse fabrikanten van gereedschapswerktuigen stelt zich in op de komende uitdagingen, en zijn met zowel service, verkoop als productie wereldwijd vertegenwoordigd. Ze bouwen hun internationale positie verder uit.