In de professionele 3D-printmarkt groeien de metaalprinters harder dan de kunststofprinters. In Nederland is er duidelijk een versnelling in de aandacht voor metaalprinten zichtbaar. Die conclusie trekken ABN Amro en Berenschot in een onderzoek naar de 3D-printmarkt in Nederland. De resultaten hebben ze gepresenteerd op RapidPro.
De ontwikkelingen in de 3D-printmarkt die in het rapport worden geschetst, weerspiegelen zich op de beurs zelf. RapidPro is dit jaar kleiner dan voorgaande edities. Dat is echter toe te schrijven aan de afname van het aantal exposanten op RapidPro Professional. Het aantal exposanten van ‘home’-printers, het formaat Ultimaker, is dit jaar fors kleiner. De aandacht is sterk verschoven naar de industriële toepassingen op RapidPro Industrial.
Ducati printen in 718 uren
“De homemarkt is niet meer interessant. Ook wij richten ons steeds meer op de industriële markt”, zegt Paul Hunck van de Nederlandse 3D-printerfabrikant Builder 3D Printers, dat op de beurs een nieuwe, grote FDM printer introduceert, de Extreme 1500 met een bereik in de X-richting van 1100 mm. Op de beurs laat men samen met Lay3rs in Eindhoven een model van een Ducati motor zien, die volledig 3D-geprint is. Het is een één-op-één model. Het printen hiervan heeft wel zo’n 718 uren gekost. Uiteindelijk zijn er 53 onderdelen geprint waaruit het model van de Ducati is samengesteld. Bij Builder ziet men dat dit type printer steeds meer voor industriële doeleinden wordt ingezet. Dat geldt overigens ook voor de kleinere desktop printers, zeggen de onderzoekers van Abn Amro en Berenschot. De 2000 desktopprinters die vorig jaar werden verkocht, zijn vooral bij professionele gebruikers terecht gekomen.
![](https://www.metaalmagazine.nl/wp-content/uploads/2017/03/AMR-Creatorproduct3.jpg)
![](https://www.metaalmagazine.nl/wp-content/uploads/2017/03/NLR-fuseeDonkervoort3-150x150.jpg)
40 metaalprinters in Nederland
De echte groei zit dus in het 3D-metaalprinten. Volgens het onderzoek staan er inmiddels veertig metaalprinters in Nederland. En Nederland heeft de eerste metaalprinter van eigen bodem, de Metalfab1. De lezing door Daan Kersten van Additive Industries trok veel belangstelling op de eerste beursdag. Het NLR laat op de beurs twee innovatieve toepassingen van 3D-metaalprinten zien. De eerste is een ladderbracket voor een NH90 helikopter van de luchtmacht. Het geprinte onderdeel weegt 40 procent minder. In januari heeft de luchtmacht vluchten gemaakt met het onderdeel in de staart van de helikopter. De luchtmacht en het NLR gaan samen de mogelijkheden van metaalprinten verder onderzoeken door ook meer kritische onderdelen te gaan 3D-printen. Het andere onderdeel op de NLR stand is een fusee voor een sportwagen van Donkervoort. Ook dit is dankzij topologie-optimalisatie lichter dan het origineel.
![](https://www.metaalmagazine.nl/wp-content/uploads/2017/03/Oceanz-zeil-e1489059476821-150x150.jpg)
Metaalprinters worden goedkoper
Volgens het onderzoeksrapport van Abn Amro en Berenschot gaat de groeiende interesse voor metaalprinten bij de machinebouwers leiden tot prijsdalingen bij metaalprinters. AMR Europe bevestigt dit op RapidPro. De Nederlandse reseller van 3D-kunststofprinters gaat de Orlas Creator van het Duitse OR Laser verkopen. Deze metaalprinter zelf staat nog niet op de beurs; wel toont AMR Europe enkele geprinte werkstukken. De kostprijs van de 3D-printer bedraagt 95.000 euro. De groeiende interesse voor metaalprinten komt op RapidPro ook tot uitdrukking in een aantal nieuwe exposanten in dit marktsegment. Zo presenteert Promas voor het eerst de metaalprinters van Sisma. Dit is de Italiaanse partner in de joint venture met Trumpf, dat eveneens in Veldhoven aanwezig is. Trumpf Nederland heeft de eerste metaalprinter verkocht aan Knobbe Metal Industry in Hengelo. Nieuw op RapidPro zijn verder Dormac CNC Solutions dat voor het eerst werkstukken van de Insstek metaalprinter toont én EKZO, dat met een metaalprinter van SLM Solutions aan RapidPro deelneemt.
![](https://www.metaalmagazine.nl/wp-content/uploads/2017/03/AMR-Roboze.jpg)