Ondernemers van verspanende bedrijven moeten in de toekomst steeds meer inzetten op service. Alleen techniek is niet meer onderscheidend. Dat stelt Bram de Koning, directeur Cellro in een interview met Metaal Magazine. “Service wordt belangrijker dan ooit. Dan kun je maar beter goed voorbereid zijn.”
Het gaat goed in de metaal. Misschien wel te goed, waarschuwt Bram de Koning van Cellro. Want door het herstel ziet de branche de noodzaak tot verandering onvoldoende. Volgens hem kunnen metaalbewerkende bedrijven zich in techniek niet meer onderscheiden omdat mkb-bedrijven alles aanpakken.
Markt verandert
Maar ondertussen verandert de markt in zijn ogen onherroepelijk, omdat de loyaliteit verandert. “Jarenlang kochten afnemers bij steeds hetzelfde bedrijf in, dat ook nog eens zo veel mogelijk deed. Die binding die afnemers met hun leveranciers hebben, gaat veranderen.”
“In de toekomst wordt de ene opdracht neergelegd bij specialist A en de andere opdracht bij specialist B.” Dit gebeurt niet meer op basis van een persoonlijke relatie met die ondernemers, maar veel meer op basis van offertes via internet. “Juist bij internet is het zaak de offerte snel en transparant te hebben”, aldus De Koning
“Maar prijstransparantie is pas mogelijk als je als bedrijf gespecialiseerd bent en je kostprijs weet.” Specialiseren betekent volgens hem ook soms nee moeten zeggen tegen klanten.
Eigen internetplatform
Het verspanend bedrijf van De Koning wil starten met een internetplatform voor de productie van parts. “Dit platform, dat binnen een jaar live moet zijn, is een samenwerking met een aantal specialisten, ieder op zijn eigen vakgebied, om zo een compleet pakket aan delen te kunnen leveren.”
“De bedrijven waar we dit samen mee willen realiseren, kunnen zowel grote als kleine bedrijven zijn, zolang ze tot de beste in hun vakgebied behoren en mee kunnen schalen bij groeiende vraag.”
Lees het complete interview, waarin De Koning onder meer ook ingaat op het veranderende verspanende landschap, het beter benutten van machines en adviezen aan verspanende ondernemers, in Metaal Magazine nummer 2 (pagina 36 tot en met 38).
Neem een abonnement op de vernieuwde Metaal Magazine