Ondersteun en versterk de kracht van de maakindustrie. En geef het mkb-maakbedrijf specifiek de aandacht om zo uit de crisis te komen. Daarvoor pleit Koninklijke Metaalunie in haar IndustrieVisie 2021. De organisatie draagt dit uit naar politici, leden van het kabinet en beleidsmakers, met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 en daarna.
“Het beleid moet slimmer produceren stimuleren, zodat er in Nederland met een gezonde maakindustrie waarde wordt gecreëerd en werkgelegenheid behouden blijft”, zegt Jos Kleiboer, directeur beleid van Metaalunie.
‘Mkb-maakbedrijf cruciaal’
Mkb-maakbedrijven zijn cruciaal voor een innovatief en krachtig economisch klimaat in Nederland, meldt IndustrieVisie. Ze bedenken nieuwe innovatieve producten en maken en vermarkten die slim. De maakbedrijven moeten flexibel produceren, hebben slechts kort de tijd om te leveren, tegen lage kosten, terwijl ze geconfronteerd worden met een gebrek aan vakmensen.
“En dan zoeken ze ook nog oplossingen voor het duurzaam gebruik van energie en grondstoffen”, vult Kleiboer aan. “Voor zichzelf, maar vooral ook voor de maatschappij. Daar zijn Nederlandse maakbedrijven heel goed in, ondanks de effecten van de coronapandemie die voor extra grote uitdagingen zorgen.”
‘Gedegen industriebeleid nodig’
“Deze uitdagingen in combinatie met de relatief hoge arbeidskosten, maken het essentieel dat de overheid een gedegen industriebeleid voert.”
In IndustrieVisie vraagt Metaalunie specifiek aandacht voor het stimuleren van productie-innovatie (slim produceren), voor eenduidige regels en minder regeldruk, en voor het bevorderen van de export met een sterke Europese focus.
Verder wil Metaalunie dat de rekening van de energietransitie eerlijk verdeeld wordt en dat ruim baan gegeven wordt aan vakmensen (door de bbl een extra impuls te geven via een verhoging van de Subsidie Praktijkleren).
Bovendien moet zelfstandig ondernemerschap beloond worden bij herziening van het fiscale systeem, aldus Metaalunie.
Lees ook:
Metaalunie: ‘Versterk MKB-metaal’ (IndustrieVisie 2019) (9 april 2019)