Ga naar hoofdinhoud

Zestien Haas machines maken minibikes

Il Gruppo Gilberti in het Italiaanse Brescia zet zestien CNC-bewerkingsmachines van Haas in voor de productie van minibikes (ook wel een pocketbikes). Lees meer in een toepassingsartikel van Haas. Op een circuit haalt een pocketbike zoals de GR1RR gemakkelijk 120 km/h met de juiste rijder.

Brescia is een bekende naam in de wereld van de motorsport: het is de vertrekplaats van de beroemde Mille Miglia, Italiaans voor 1000 mijl. Deze regelmatigheidsrally vindt jaarlijks plaats en start vanuit het historische stadscentrum. Niet ver daarvan ontwerpt en maakt het wereldberoemde Brembo remsystemen voor ’s werelds krachtigste auto’s en motorfietsen. Voor wie houdt van rijplezier maar niet het budget heeft om mee te doen aan de 1000 mijl in een klassieke sportwagen of te investeren in de nieuwste Ferrari met Brembo-remmen, is er een alternatief dat evenveel plezier garandeert: de minibike.

 

Haas width =

Op een circuit haalt een 49cc pocketbike zoals de GR1RR, die een eigen massa heeft van 25 kg, gemakkelijk 120 km/h (foto’s: Haas). Zie ook de video hieronder:



Lees hier de reportage van Haas:

 

doc bestand  Gruppo Gilberti Haas

 

freeswerk width =

Freeswerk op een Haas bij Il Gruppo Gilberti. In ons land brengt Landré de machines van Haas op de markt.

 

”We maken bijna alles zelf”

“Onze omzet kende een scherpe terugval in 2009”, herinnert zegt de 39-jarige Marco, de jongste van de vier broers Gilberti.Marco zich. “Vooral de vraag naar kartingonderdelen daalde bijzonder hard. Kort daarna begonnen we met de ontwikkeling van de GR1RR-pocketbike, die momenteel ons showmodel is. We maken bijna alles zelf op onze Haas SL-20-draaimachines en onze twee Haas VF-2-machines. Onderdelen maken we niet in grote hoeveelheden, maar we maken wel veel verschillende onderdelen. We gebruiken de Haas-draaimachines bijvoorbeeld om de voorvorken te maken. We gebruiken de freesmachines om remklauwen te frezen uit een massief blok, de zuigers, bouten, alle framesteunpunten en de balhoofdplaat.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven