Machinebouwers en maakbedrijven moeten kijken naar nieuwe verdienmodellen. “Door je waarde toe te eigenen, voorkom je margestrijd.” Dat zegt professor Henk Volberda van de Rotterdam School of Management (van de Erasmus Universiteit), tevens juryvoorzitter van de Nederlandse Innovatie Prijs, in de nieuwe Metaal Magazine.
Volbeda stelt dat bedrijven opschuiven van het pure maken en verkopen van producten naar het leveren van diensten. Industrie 4.0 en connectivity maken dit mogelijk. Machinebouwer Heller is hier een voorbeeld van met Heller4Use. Met deze ‘servitization’ worden spindeluren als een dienst verkocht.
Betalen op basis van output
De winnaar van de Nederlandse Innovatie Prijs 2018, Machinefabriek Boessenkool, zit in een soortgelijke transitie, stelt hij. Van componentenleverancier heeft het bedrijf uit Almelo zich ontwikkeld tot leverancier van integrale machines en producten.
Boessenkool innoveert niet alleen qua technologie met deze producten, maar verandert ook het verdienmodel. De machines worden niet verkocht, maar klanten betalen op basis van de output die de machine oplevert.
‘Meer Boessenkools nodig’
Volberda vindt dat de Nederlandse maakindustrie dit te weinig oppakt. Anders gezegd: we hebben meer Boessenkools nodig.
“Niet alleen producten maken maar ook hoogwaardige diensten aanbieden”, aldus Volberda. Daarmee schuif je als maakbedrijf hogerop in de keten en verklein je het risico dat een concurrent je product kopieert. Immers, een dienst die gebaseerd is op data-analyse is veel moeilijker na te maken dan een product.
‘Creativiteit belangrijk’
In Duitsland gaat de ontwikkeling van Industrie 4.0 momenteel sneller dan in Nederland. “Terwijl de Nederlandse maakindustrie met high mix en high complexity heel goed past bij de Industrie 4.0 technologieën.” Creativiteit wordt hierbij tegen 2030 in zijn ogen de belangrijkste vaardigheid voor medewerkers.
Lees meer over wat volgens Volberda nodig is om mee te kunnen blijven draaien in de sector en om kansen te benutten in Metaal Magazine nummer 8 (premium). Deze komt op 19 december uit.
Nog geen abonnee?
Geachte heer Volberda,
Wist u dat toen Trumpf uit Duitsland hun eerste voorbeeld over Industrie 4.0 toonden er een Nederlands bedrijf werd naar voren gebracht? Duitsland is zeker knap bezig daar waar het de grote ondernemingen betreft.
Toch zijn er in Nederland diverse interessante voorbeelden die niet zo sterk in de publiciteit naar voren worden gebracht. Mocht u daar in geïnteresseerd zijn, kan ik u daar zeker voorbeelden van laten zien.