VDL Bus & Coach heeft een grote order in de wacht gesleept voor de levering van 157 elektrische bussen aan Arriva. De levering start vanaf de eerste helft van 2025. Het gaat om 58 voertuigen van de nieuwe generatie Citea, type LE-122 en 99 bussen van het type LE-135. De bussen zullen worden ingezet voor het openbaar vervoer in West-Brabant.
“Arriva en VDL zijn al jarenlang partners”, zegt Rob Mol, directeur VDL Bus & Coach Nederland. “Ze trekken gezamenlijk op om de zero-emissie-doelstelling van Europa te realiseren. Door de goede samenwerking hebben we samen al vele succesvolle projecten volbracht.”
De bussen zijn bestemd voor de nieuwe concessie West-Brabant, die vanaf 6 juli 2025 start. Eerder heeft Arriva, samen met provincie Noord-Brabant, voor Oost-Brabant al 64 nieuwe generatie Citea’s in verschillende uitvoeringen besteld.
Die voertuigen worden binnenkort in operatie gesteld voor openbaar vervoer in de stad Tilburg en voor inzet op HOV-lijnen tussen Uden-Veghel-Eindhoven en Uden-Veghel-Den Bosch.
Nieuwe order
De nieuwe bussen zijn volledig emissievrij en uitgerust met een bijzonder klimaatsysteem.
De Arriva’s 58 nieuwe generatie Citea LE-122 worden uitgerust met 429 kWh tractie batterijen. De 99 LE-135 uitvoering krijgen 368 kWh tractie batterijen.
Alle 157 nieuwe voertuigen zijn voorzien van een zowel links als rechts geplaatste CCS Combo 2-laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties.
De ergonomische chauffeursomgeving is in iedere bus ingericht om de chauffeur maximaal te ondersteunen. De chauffeurscabine is hierbij voorzien van een elektrisch verstelbare, geklimatiseerde chauffeursstoel met geheugenfunctie.
Alle voertuigen hebben aanvullende interieurverlichting en kenmerken zich verder door het grote aantal luxe stoelen, voorzien van extra dikke zit- en rugkussens met voornamelijk vooruitrijdende zitplaatsen voor optimaal reizigerscomfort.
Huisstijl van Bavo
Nieuw is dat deze bussen, behalve aan de buitenkant ook aan de binnenkant volledig uitgerust zijn in de Bravo huisstijl; de merknaam van het stads- en streekvervoer in Noord-Brabant.
De huisstijlkleuren rood, paars en blauw komen terug in de stoelbekleding, stangen en vloeren van de bus. Ook het kenmerkende Bravo-hartje is terug te vinden in het design in de bus.
De productformules Bravo en Bravodirect kennen in de bus beide hun eigen kenmerken en eigen kleurstelling.
Aandacht voor veiligheid
Ook veiligheid is een centraal thema in de verdere uitvoering. Zo krijgen alle bussen een elektrische rolstoeloprijplaat, Isofix en een AED.
De voertuigen beschikken verder over diverse veiligheidssystemen en chauffeur-ondersteuningssystemen volgens de laatste GSR richtlijn.
Het gaat om ADAS opties als: Cruise control inclusief snelheidsbegrenzer, bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), cameraspiegels inclusief dode hoek camera in plaats van conventionele spiegels, licht- en regensensor en dode hoek waarschuwing (Blind Spot Information System).
Verder is er verkeersbord- en snelheidsherkenning (Intelligent Speed Assistance), Moving Off Information System, Driver Drowsiness Detection, Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) en een achteruitrijcamera.
Grote vervolgstap in CO2-neutraal werken
Met deze uitbreiding zetten we opnieuw een belangrijke stap in onze zero-emissie-ambities, legt Jan Pieter Been, regiodirecteur Arriva Zuid uit.
“Ruim 90% van het openbaar vervoer in West-Brabant, wat door Arriva verzorgd wordt, is straks met een elektrische bus.” Het doel is om in Brabant al in 2027 volledig CO2-neutraal te werken.